Kwaliteitsinformatie ziekenhuizen moet inzichtelijk worden voor patiënten
De informatie over kwaliteit van ziekenhuizen moet inzichtelijker worden voor patiënten, vindt Patiëntenfederatie Nederland. De federatie heeft een intentieovereenkomst met het Dutch Institute for Clinical Auditing (DICA) getekend om die ambitie kracht bij te zetten. DICA verzamelt en maakt analyses van kwaliteit die ziekenhuizen leveren. Ziekenhuizen zelf kunnen deze cijfers inzien, maar voor de patiënten blijft deze informatie vaak onbekend.
En dat moet veranderen vindt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland: “Artsen weten wel van elkaar wie de beste is, maar de patiënt weet dat niet. Veel Nederlanders gaan ervan uit dat ieder ziekenhuis dezelfde kwaliteit zorg biedt, maar de werkelijkheid is anders. Uit de kwaliteitsinformatie van ziekenhuizen blijkt bijvoorbeeld dat bij een bepaalde behandeling in ziekenhuis A veel minder complicaties ontstaan dan in ziekenhuis B. Wij vinden dat deze informatie inzichtelijker moet worden voor patiënten.”
Transparantie over kwaliteit draagt bij aan verbetering van die kwaliteit
Met deze informatie kunnen patiënten volgens de federatie veel beter een keuze maken waar ze welke behandeling willen ondergaan. Daarnaast worden ziekenhuizen - als deze informatie op een juiste manier beschikbaar wordt voor iedereen – aangespoord om kritisch te zijn op hun eigen kwaliteit en te kijken waar deze verbeterd kan worden: “Transparantie over kwaliteit draagt daarmee bij aan het verbeteren van diezelfde kwaliteit,” aldus Veldman.
Veldman is daarom blij met de intentieovereenkomst met DICA, waarin wordt uitgesproken om in de toekomst meer gegevens publiek toegankelijk te krijgen. Bijvoorbeeld door samen met voorlopers – zoals ziekenhuizen die al heel transparant zijn over hun kwaliteit – het gesprek met de gehele sector aan te gaan. “De cijfers zijn er. Dan moeten ze ook niet onder de pet blijven, maar voor de gehele samenleving beschikbaar zijn.”