Methodiek voor het ontwikkelen van praatkaarten beschikbaar
De methodiekbeschrijving voor het ontwikkelen van praatkaarten is beschikbaar. Een praatkaart is consultondersteunend materiaal voor zorgverleners en bestaat uit begrijpelijke tekst en afbeeldingen. In de gratis te downloaden methodiek wordt stap voor stap uitgelegd hoe een organisatie een eigen praatkaart kan ontwikkelen.
Pharos maakte de methodiekbeschrijving in samenwerking met de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) en Patiëntenfederatie Nederland.
Wat staat er in de methodiek?
In de methodiek wordt onder andere toegelicht hoe je het thema en de inhoud bepaalt, en hoe je tekst en afbeeldingen begrijpelijk maakt. Het testen van de kaart komt ook aan bod. Daarnaast bevat het een overzicht van andere consultondersteunende materialen, zoals beeldverhalen, gesprekskaarten en handboeken, en wordt de doelgroep beschreven. Een instructieflyer voor de zorgverlener voor het gebruik van een praatkaart is als bijlage toegevoegd.
Praatkaarten
Praatkaarten zijn een ondersteuning voor zorgverleners bij het informeren van hun patiënten op een begrijpelijke manier. De afbeeldingen op de kaart vertellen hetzelfde verhaal als de tekst en zorgen er daardoor voor dat het verhaal nog duidelijker is. Doordat de patiënt de informatie beter begrijpt, ondersteunen praatkaarten ook het samen beslissen. Na het consult kan de patiënt de kaart mee naar huis nemen. Hierdoor is de informatie thuis nog eens rustig na te lezen, ook door familie en vrienden.
Ook voor hoger opgeleiden
Lian Schoonhoven, oncologieverpleegkundige, afdeling Hematologie, UMC Utrecht: “Ook bij mensen met een hogere opleiding merk ik vaak dat de informatie toch niet opgeslagen is. Daarom overwegen we om de praatkaarten als standaardzorg in te zetten. Veel mensen snappen bijvoorbeeld niet hoe een lichaam in elkaar zit. De plaatjes helpen hierbij.”
Beperkte gezondheidsvaardigheden
Van de Nederlandse bevolking heeft 36,4 % beperkte gezondheidsvaardigheden (Nivel 2018). Dat betekent dat zij moeite hebben met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid. Voor deze groep is het extra belangrijk dat zorgverleners hun informatie eenvoudig vertellen en dat zij hierbij ondersteunend materiaal gebruiken. Uit onderzoek blijkt ook dat álle patiënten, ook de patiënten met voldoende gezondheidsvaardigheden, baat hebben bij begrijpelijke informatie (Sörensen 2017).
-
De methodiekbeschrijving voor het ontwikkelen van praatkaarten is beschikbaar. Een praatkaart is consultondersteunend materiaal voor zorgverleners en bestaat uit begrijpelijke tekst en afbeeldingen.