Onvrede over personeelstekort verpleeghuizen

Het kabinet schrapt de bezuiniging van 500 miljoen euro op de langdurige zorg. Dat gebeurt na aanhoudende protesten uit de sector.

Eind april vroeg ook Patiëntenfederatie NPCF staatssecretaris Van Rijn nog eens goed te kijken naar de plannen. Directeur Dianda Veldman zei toen: “De 500 miljoen euro die het kabinet vanaf 2017 wil bezuinigen op de langdurige zorg, slaan de bodem uit de zorg voor kwetsbare mensen. Wie echt niet meer thuis kan wonen, moeten kunnen rekenen op een plaats in een verpleeghuis waar de zorg goed en veilig is en waar de kwaliteit van leven onderdeel uitmaakt van de dagelijkse zorg.”

Die zorg komt nu al in het gedrang, blijkt uit wat bewoners zeggen op ZorgkaartNederland. Die klaagden afgelopen maanden volop over personeelsgebrek in de huizen. Een analyse van 47.500 waarderingen van verpleeghuizen op ZorgkaartNederland onderstreept dat. Bijna een op de vijf bewoners klaagt over “te weinig personeel”, of “handen tekort”. Anderen zeggen: “Er zijn meer mensen op de vloer nodig.”

Het tekort aan personeel uit zich ook op andere wijze. Mensen moeten langer wachten voor ze zorg krijgen, of zeggen dat ze te weinig aandacht krijgen. Ook wordt geklaagd over personeelstekort in de nacht, slechte verzorging van bewoners en gebrekkige communicatie met familie of mantelzorgers.

Overigens is er geen direct verband te leggen tussen de bezuinigingen in de verpleeghuizen en personeelsgebrek. Maar wel valt op dat bij instellingen met de hoogste waardering van bewoners veel minder wordt geklaagd over personeelsgebrek, dan bij instellingen die slecht scoren. Bij die laatste instellingen klaagt meer dan een op de vier bewoners over te weinig personeel. Bij de goed scorende instellingen een op de zeventien bewoners.

> Zie ook Grote gevolgen personeelstekort verpleeghuizen
> Zie ook 'Bezuinig niet nog meer op langdurige zorg'