Patiënt is tevreden over huisarts(-enpraktijk), toegankelijkheid staat wel onder druk

Patiënten zijn tevreden over hun huisarts(enpraktijk) en blijven doorgaans ook lang bij dezelfde dokter. Gemiddeld krijgt de huisarts een ruime acht, maar als een patiënt van huisarts wil veranderen daalt dat cijfer naar een dikke zes. Patiënten die vaak naar de huisarts gaan zijn positiever over de dokter dan mensen die niet vaak gaan. Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder ruim 9500 leden van het eigen zorgpanel.

De Patiëntenfederatie concludeert op basis van het onderzoek dat de patiënt tevreden is over de huisarts, maar dat er ruimte is voor verbetering. Bijvoorbeeld omdat de toegankelijkheid van de huisartsenzorg onder druk staat. Dat blijkt onder meer uit hoe vaak een praktijk aangeeft vol te zitten en de wachttijd voordat iemand terechtkan.

Gemiddeld blijven mensen een huisarts lang trouw. 76% staat al acht jaar of langer ingeschreven bij dezelfde praktijk. Nog eens 9 procent staat vier tot acht jaar bij dezelfde huisarts ingeschreven. Toch willen of moeten mensen soms van huisarts wisselen. Dat kan zijn omdat de deelnemer of huisarts verhuist (26%) of omdat de huisarts stopt (20%). Ontevredenheid over de huisarts is ook een belangrijke reden om over te willen stappen (25%). Anderen zeggen dat er geen klik of vertrouwensband is met de huisarts.

Het onderzoek laat zien dat er behoefte is aan diversiteit in contact met de huisarts. Telefonisch contact of een digitale afspraak is vooral interessant voor eenvoudige vragen of klachten. Dat kan dit ertoe bijdragen dat mensen sneller en passend bij hun situatie kunnen worden geholpen. Maar die mogelijkheden zijn er nog lang niet bij elke huisarts(enpraktijk).

Op basis van het onderzoek komt de Patiëntenfederatie met een aantal aanbevelingen.

Verruim de mogelijkheden om contact te krijgen met de huisarts, zorg voor meer digitale mogelijkheden, regel iets voor mensen die nergens terechtkunnen voor huisartsenzorg en ga in gesprek met de patiënt over preventie.

Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg

De patiëntverhalen gaan over gehoord en begrepen worden, snelle diagnostiek, de regierol van de huisarts en de meerwaarde van digitale huisartsenzorg. Maar ook over teleurstellingen, frustratie en vastgelopen communicatie.
In drie podcasts geven huisartsen hun reactie op de ervaringsverhalen en bieden zo een inkijkje in de dagelijkse dokterspraktijk.