Patiënt weet huisarts te vinden, maar perspectief ontbreekt soms

Ook tijdens corona weten patiënten hun huisarts te vinden. Maar als een afspraak om wat voor reden niet door kan gaan, ontbreekt vaak perspectief hoe het verder moet. Een groot deel van de kleine groep patiënten die tijdens de tweede coronagolf een afspraak bij de huisarts niet door zag gaan, weet niet wanneer die alsnog kan plaatshebben. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder 8.500 leden van het patiëntenpanel.

Het onderzoek laat zien dat het overgrote deel van de mensen gewoon bij de huisarts terechtkon, al dan niet via beeldbellen. Van de 8500 deelnemers aan het onderzoek gaf bijna de helft aan dat ze geen contact met de huisarts hadden, omdat dit niet nodig was. Wie wel een afspraak wilde, kon vaak gewoon terecht. Bij acht procent van de deelnemers ging een afspraak niet door. Zes procent zegde de afspraak zelf af, twee procent mocht (vanwege corona) niet komen.

De mensen bij wie een afspraak niet door ging weten vaak niet wanneer ze wel terechtkunnen. Bijna zeven op elke tien zeggen dat er geen nieuwe afspraak is gemaakt. Patiëntenfederatie Nederland vindt dat zorgelijk. “Je weet niet wat er met deze groep gebeurt. Wat als hun klacht erger wordt? Weten ze dan dat ze alsnog aan de bel moeten trekken”, zegt Tom Schoen, manager langdurige en eerstelijnszorg bij de Patiëntenfederatie. Hij vindt dat huisartsen en patiënten zich bewust moeten zijn van de gevolgen van afgezegde afspraken. En daar met elkaar over in gesprek moeten gaan.

Uit het onderzoek blijkt dat vooral mensen zich zorgen maken als de huisarts een afspraak afzegt. De Patiëntenfederatie vindt dat huisartsen hun patiënten goed moeten vertellen wat de gevolgen zijn van een afspraak die niet doorgaat en wat ze moeten doen als de klacht niet minder wordt.