Zonder ZorgkaartNederland is er geen enkel inzicht in de kwaliteit van zorg
“De anonieme recensies op Zorgkaart(Nederland) geven ons zorgverleners een onveilig gevoel,” stelt huisarts Rinske van de Goor vorige week in haar wekelijkse column in de Volkskrant. Zonder zich met haar zorgen ooit direct bij ons gemeld te hebben, veegt ze redelijk hard de vloer aan met de werkwijze en functie van ons platform. De column van Van de Goor staat niet op zichzelf. Eens in de zoveel tijd ventileren huisartsen, specialisten of andere vertegenwoordigers van zorgaanbieders in de krant of op social media hun zorgen over het platform. Die zorgen willen wij graag wegnemen. Maar hun eenzijdige en soms ook onjuiste belichting van ons platform, verdient ook enige nuance en toelichting vanuit het perspectief van patiënten.
Als Patiëntenfederatie hameren wij er al jaren op dat gegevens over uitkomsten, kenmerken en kwaliteit van zorg in Nederland inzichtelijk moeten zijn voor patiënten, zodat zij een onderbouwde keuze kunnen maken voor een passende zorgverlener en behandeling. Helaas is het tot op de dag van vandaag voor patiënten nog nauwelijks te achterhalen welke zorgaanbieder in Nederland goed is, welke niet en wát er dan precies wel of niet goed aan die zorgaanbieder is. We weten namelijk dat er in de praktijk grote verschillen zijn. Niet alleen in uitkomsten van zorg, maar ook in andere kenmerken, bijvoorbeeld de manier waarop patiënten bejegend worden door hun zorgverlener.
Wij zien dit als essentiële informatie voor patiënten. Veel van de informatie over uitkomsten, kenmerken en kwaliteit van zorg is bij zorgaanbieders ook beschikbaar. Maar bij gebrek aan wil bij hen om die transparantie te geven, is ZorgkaartNederland de afgelopen jaren uitgegroeid tot een platform waar patiënten op basis van de waarderingen van anderen wél enigszins na kunnen gaan wat de kwaliteiten en kenmerken van een zorgaanbieder zijn. Het geeft hen een veiliger gevoel en dat is belangrijk, omdat zij immers vanuit een vaak kwetsbare positie een afhankelijkheidsrelatie aangaan met een specialist of zorgverlener.
Is ZorgkaartNederland dan een platform waar patiënten onbegrensd alles over iedereen kunnen zeggen? Zeker niet. Iedere dag wordt er door ons team hard gewerkt aan de kwaliteit van de waarderingen. Alle waarderingen worden door de redactie beoordeeld. De redactie is aanspreekbaar en hanteert een gedragscode. Harde, vaak niet goed onderbouwde conclusies over een zorgaanbieder als ‘onkundig’ of ‘onbekwaam’, zijn niet toegestaan. Zien zorgaanbieders een waardering die volgens hen niet klopt? Dan kan de zorgaanbieder contact opnemen met de redactie en een onderzoek worden gestart. Zorgaanbieders en professionals hebben daarnaast altijd de mogelijkheid om te reageren op waarderingen en een contactverzoek sturen naar degene die hem geplaatst heeft. Om in te loggen op ons platform kun je een (gratis) account aanmaken, dat op elk moment opzegbaar is.
Zouden zorgaanbieders en patiënten beter af zijn als dit proces niet via ZorgkaartNederland, maar via een platform als – ik noem maar iets – Google zou lopen?
Ik denk het niet. Het is ook niet voor niks dat wij het belangrijk vinden dat brancheorganisaties als Federatie Medisch Specialisten, de Landelijke Huisartsenvereniging en artsenfederatie KNMG vertegenwoordigd zijn in de adviesraad van ZorgkaartNederland, zodat ook de stem van de zorgprofessionals wordt betrokken in de ontwikkeling van het platform. In die ontwikkeling transformeren we ZorgkaartNederland ook steeds meer tot een hulp-bij-kiezen platform. Naast waarderingen en informatie over wachttijden, willen we zoveel mogelijk andere informatie delen. Daarbij werken we steeds meer met keuzehulpen. Dat er behoefte is aan deze informatie, mag blijken uit de 1 miljoen bezoekers die we maandelijks krijgen. Zo doen we er alles aan om patiënten op een kwetsbaar moment in hun leven beter op weg te helpen in de complexe wereld van de zorg.
Als er al kritiek vanuit patiënten is, is het juist dat we de beoordelingen teveel checken en verifiëren. De kritiek van zorgverleners is soms dat beoordelingen onterecht geplaatst worden. Niemand bij ons zal beweren dat ZorgkaartNederland perfect en 100% objectief de kwaliteit van alle zorgaanbieders in Nederland weergeeft. Als we dat willen bereiken, zullen zorgaanbieders transparant moeten zijn over de kenmerken en uitkomsten van zorg en de kwaliteit die zij leveren. Maar helaas wachten we daar al jaren op.
Arthur Schellekens
Directeur-bestuurder Patientenfederatie Nederland