Zorgen bij patiënten om afzeggen onderzoek en behandeling

Steeds meer mensen krijgen als gevolg van het coronavirus te maken met afgezegde afspraken bij ziekenhuis, specialist of huisarts. Dat komt omdat ziekenhuizen en huisartsen tijd en ruimte beschikbaar willen houden om mensen te kunnen helpen bij wie het virus is vastgesteld.

Patiëntenfederatie Nederland heeft een kort onderzoek gehouden onder de leden van het eigen Zorgpanel naar het afzeggen van afspraken en de gevolgen daarvan voor patiënten. Zo’n achtduizend mensen deden mee aan het onderzoek. Veel deelnemers hebben te maken met uitgestelde of afgezegde afspraken. Vooral in het ziekenhuis is dit het geval (30%).

De deelnemers hebben over het algemeen begrip voor het afzeggen van afspraken. Maar mensen maken zich wel zorgen over eventuele nadelige gevolgen van het uitstel van een behandeling of operatie. Voor 68% van de mensen met een afspraak in het ziekenhuis heeft uitstel gevolgen, bij 34% zelfs in redelijke tot sterke mate. Nu de afspraak is afgezegd, maakt 60% zich enigermate zorgen, en heeft 25% redelijk tot heel veel zorgen.

Informatie over eventuele gevolgen vanuit het ziekenhuis

Een groot deel van de mensen bij wie een afspraak is afgezegd in het ziekenhuis zegt dat er geen informatie is gegeven over mogelijke gevolgen (73%). Bij de groep die aangeeft in redelijke tot sterke mate gevolgen te ondervinden van de afgezegde afspraak, is in 77% van de gevallen (n=437) niet gerept over eventuele gevolgen. De Patiëntenfederatie roept ziekenhuizen en artsen op patiënten volledig in te lichten over de mogelijke gevolgen van het afzeggen van afspraken. En om helder aan te geven wanneer de patiënt aan de bel moet trekken als zijn toestand verslechtert.

Alternatief voor afspraak

In veel gevallen is een alternatief voor een persoonlijke afspraak niet mogelijk. Maar daar waar het wel kan, wordt dit al wel aangeboden. 45% van de mensen met een (gewenste) afspraak in het ziekenhuis die niet door gaat, kreeg een alternatief geboden, en 31% van de mensen met een (gewenste) afspraak bij de huisarts. Veel mensen maken hier gebruik van: 78% van de mensen heeft gebruik gemaakt van het (veelal telefonische) alternatief voor de afspraak in het ziekenhuis. 69% heeft een (ook veelal telefonische) afspraak met de huisarts gehad.

Veel mensen zijn tevreden over het geboden alternatief: 86% bij de ziekenhuisgevallen, 89% bij de huisartsgevallen. Bovendien wordt in minstens de helft van de gevallen dit alternatief net zo goed gewaardeerd als een persoonlijke afspraak.

Nationale Zorgnummer

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of klachten over de zorg? Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Stuur een e-mail of bel 0900 23 56 780 (20 cent per gesprek). Bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 09:00 - 13:00 uur.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!