Regeerakkoord: het is wachten op de uitwerking

Patiëntenfederatie Nederland zegt dat het regeerakkoord enkele sympathieke punten bevat, maar dat veel afhangt van de uiteindelijke uitwerking van de kabinetsplannen.

De Patiëntenfederatie is blij dat de eigen bijdragen voor medicijnen worden aangepakt. Vanaf 2019 moet nog maximaal 250 euro worden bijbetaald voor medicijnen. Dat is nu soms duizenden euro’s.

Directeur Dianda Veldman: “Ook het plan van een vast abonnement voor zorg in en om het huis oogt sympathiek, maar we vragen ons af welke zorg en voorzieningen daar dan allemaal onder gaan vallen. Het is dus wachten op de precieze invulling.”

De positieve punten die de Patiëntenfederatie ziet hebben betrekking op het extra geld voor cliëntondersteuning, op meer nadruk op samen beslissen in de spreekkamer en het vergroten van de transparantie van de prijzen en kwaliteit in de zorg.

Het voornemen van het aanstaande kabinet om het eigen risico in de zorg de gehele kabinetsperiode niet te verhogen gaat de Patiëntenfederatie niet ver genoeg. “Het eigen risico is gewoon te hoog. Dat moet verder omlaag”, zegt Dianda Veldman.

De Patiëntenfederatie ondersteunt het plan om te komen tot een nationaal preventieakkoord in de zorg. Maar ze tekent er wel bij aan dat de verhoging van het lage btw-tarief daar niet bij zal helpen. Preventie heeft ook te maken met goede en gezonde voeding. Die moet je dan niet duurder maken, vindt de federatie. Bovendien worden door die verhoging ook geneesmiddelen en hulpmiddelen duurder en dat vindt de Patiëntenfederatie ongewenst.