Direct naar:

Huisartsenzorg

In Nederland heeft bijna iedereen een huisarts. De huisarts kent jouw gezondheidssituatie. Hij of zij is het eerste aanspreekpunt voor vragen over je lichamelijke en psychische gezondheid. Je kunt bij de huisarts terecht voor vragen over hoe je klachten voorkomt of vermindert, voor zorg, ondersteuning en begeleiding bij een chronische aandoening en voor kleine ingrepen. De huisarts bepaalt welke zorg je nodig hebt en kan je zo nodig doorverwijzen naar een specialist. De zorg van de huisarts noemen we eerstelijnszorg. Hoe kies je een huisarts? Wat vind jij belangrijk bij de keuze van een huisarts?

Een huisarts kiezen

Een huisarts mag je zelf kiezen. Het komt in de praktijk voor dat je niet bij de huisarts van je keuze terecht kunt. Bijvoorbeeld omdat de huisarts geen ruimte heeft voor nieuwe patiënten. Of omdat je te ver weg woont of misschien verschillen jullie van mening. 

Vind je geen huisarts naar wens? Of weigert de huisarts van jouw keuze jou zonder reden? Dan kun je aan je zorgverzekeraar vragen te bemiddelen.

Gesprek met je huisarts

Een goed gesprek met de huisarts komt van twee kanten. Om vast te stellen wat er met je aan de hand is, heeft de arts informatie van je nodig. Pas dan kan de arts je helpen. Op zijn beurt moet je arts jou alles vertellen over mogelijke behandelingen en de verwachtingen daarvan. Door hierover te praten en je wensen en situatie te bespreken, kun je samen met je huisarts beslissen welke zorg het beste bij je past.

Stel 3 goede vragen Externe link: 3goedevragen.nl

Ga je naar de huisarts voor onderzoek of behandeling? Dan heb je altijd meerdere mogelijkheden waaruit je kunt kiezen. Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij je past, hangt van een aantal zaken af. Het is belangrijk om samen met je arts deze zaken op een rijtje te zetten. Dit kun je doen door 3 goede vragen te stellen. Samen met je arts kun je vervolgens beslissen welk onderzoek of behandeling het beste bij je past. 

Logo 3 goede vragen

Wanneer betalen bij de huisarts?

De kosten voor een huisartsenbezoek vallen binnen de basisverzekering en worden dus vergoed. Huisartsenkosten vallen niet onder het eigen risico. Er zijn behandelingen bij de huisarts die je wél uit je eigen risico moet betalen zoals een rijbewijskeuring en reisadvies.

Wat doe je als je een andere huisarts wilt?

Als je wilt veranderen van huisarts, dan kun je daar verschillende redenen voor hebben. Je bent verhuisd naar een andere plaats of wijk. Je bent niet tevreden over je huisarts. Of er is een conflict ontstaan tussen jou en je huisarts. Hoe kun je het kiezen van een andere huisarts het beste aanpakken? Deze brochure beschrijft in stappen hoe je een goede keuze maakt. En ook wordt uitgelegd wat er gebeurt als het kiezen van een andere huisarts niet lukt.

Ervaringen

Tips voor het gesprek met de huisarts

  • Schrijf op wat je wilt vertellen en welke vragen je wilt stellen
  • Schrijf op wat je verwacht en wat je wensen zijn
  • Zoek informatie op via www.thuisarts.nl
  • Zorg voor een actueel medicatieoverzicht en neem dit mee
  • Vraag iemand om mee te gaan of neem het gesprek op

Dit doen wij

Iedereen zou  naar een huisarts van zijn keuze moeten kunnen gaan. Omdat in een aantal regio’s onvoldoende huisartsen zijn, lukt het nu niet iedereen een huisarts te vinden. Patientenfederatie Nederland pleit voor een betere toegang tot huisartsen.

Patiënten actief betrokken

Patiënten moeten actief betrokken zijn bij huisartsenzorg. Dat schrijven we aan de Tweede Kamer (2018). In deze brief roepen wij zorgverleners op patiënten een stem te geven en de meningen van patiënten serieus te nemen. Het is belangrijk dat de huisarts patiënten uitdaagt om mee te denken over de huisartsenpraktijk, de zorg en de praktijkvoering.

Persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO)

Uit de jaarlijkse e-healthmonitor (2018) van Nictiz blijkt dat de meeste verpleegkundigen en medisch specialisten toejuichen dat patiënten hun gegevens online kunnen inzien. Maar huisartsen zijn terughoudender. Zij denken dat mensen moeite hebben om de informatie te beoordelen en zijn ook bang dat patiënten niet altijd even veilig met hun gegevens omgaan.

De Patiëntenfederatie werkt met organisaties in de zorg aan een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Hierin kun je al je medische gegevens en gezondheidsgegevens op een veilige manier opslaan. Uiteindelijk staan al je medische gegevens van je huisarts, het ziekenhuis, je apotheek en bijvoorbeeld je fysiotherapeut in je PGO. Iedereen die dat wil, moet een pgo kunnen krijgen en gebruiken. De Patiëntenfederatie werkt samen met het ministerie van VWS, zorgaanbieders, zorgverleners, ICT-leveranciers en MedMij om deze PGO’s zo snel mogelijk beschikbaar te hebben. Voor iedereen die dat wil. Gebruiksvriendelijk, veilig en betrouwbaar.

Kamerbrieven en onderzoeken

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!