Thuiswonende ouderen hebben last van slechte communicatie zorgverleners

Ouderen die nog zelfstandig thuis wonen, maar wel zorg of ondersteuning krijgen, vinden de samenwerking tussen zorgverleners vaak niet goed. Meer dan een op de drie vindt de onderlinge afstemming redelijk, matig of slecht.

Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die praat deze week over hoe ouderen goed, veilig en vertrouwd, langer thuis kunnen blijven wonen.

De Patiëntenfederatie deed al eerder onderzoek in het eigen ouderenpanel over hoe het gaat met langer thuis wonen. Daar gaven ouderen aan dat ze behoefte hebben aan een veilige leefomgeving, liefst met veel contact met andere ouderen en als het nodig is zorgverleners. Ouderen zeiden ook dat de afstemming tussen zorgverleners beter kan. Ze krijgen soms tegenstrijdige signalen over de verzorging of afspraken worden niet nagekomen. Dat zorgt voor onrust en onzekerheid.

Inzet van technologie

Slimme inzet van nieuwe technologie kan helpen om ouderen zich veiliger te laten voelen, schrijft de Patientenfederatie. Ze dringt er bij de Tweede Kamer op aan dat mensen er op moeten kunnen vertrouwen dat afspraken over zorg worden nagekomen. En dan gaat het over afspraken over wanneer welke zorg wordt geboden en door wie, maar ook over de inhoud van die zorg. Goede en tijdige gegevensuitwisseling tussen zorgverleners en verzorgde is daarbij van groot belang. Net als het vermijden van tegenstrijdige adviezen, aldus de brief.