Veilige zorg voor patiënten maken we samen

Patiëntveiligheid is geen zaak van patiënten alleen of zorgverleners, maar is een zaak van iedereen die bij de zorg is betrokken. Patiënten weten vaak zelf het beste wat er aan de hand is, wat ze kwijt willen of wat er met hen moet gebeuren. En zorgverleners van hun kant moeten erop toezien dat alle regels worden nageleefd.

In de week van de patiëntveiligheid laat Patiëntenfederatie Nederland zorgverleners aan het woord met tips over hoe zij en hun patiënten werken aan veilige zorg. Zij vertellen patiënten wat deze zelf kunnen doen om de zorg nog veiliger te maken. “Een mooi initiatief”, zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie. “Maar eigenlijk moet natuurlijk elke week een week zijn van de patiëntveiligheid. Want veilige zorg moet een zorg zijn van iedereen en elke dag.” Patiëntenfederatie nodigt professionals uit het informatiemateriaal op hun website te gebruiken om mensen te betrekken bij veilige zorg.

{slider Tips van huisarts Vivienne Westerling|closed}

{slider Tips van apotheker Tim Zaagman|closed}

{slider Tips van fysiotherapeut Eric Machiels|closed}

{slider Tips van chirurg Maud Bessems|closed}

{/sliders}

Update van oude informatiekaarten

De oude informatiekaarten van Patientenfederatie Nederland hebben een update gehad. De kaarten geven tips en adviezen over veilige zorg aan patiënten. De informatiekaarten met de kenmerkende tekeningen van Gerrit de Jager zijn inmiddels te vinden in honderden ziekenhuizen, huisartspraktijken, apotheken en gezondheidscentra. De onderwerpen zijn divers: tips om het verspreiden van ziektes te voorkomen, om samen te beslissen met een arts of om meer regie te voeren over een behandeling.

> naar de informatiekaarten

Video’s voor wachtkamerschermen

In de niet-gesproken video’s van Patiëntenfederatie Nederland komen de informatiekaarten tot leven. De video’s zijn gemaakt voor wachtkamerschermen, maar ook te verspreiden via (social) media.

> naar de video's

E-book

Het e-book ‘Help fouten voorkomen’ geeft patiënten tips om fouten te voorkomen bij de huisarts, de apotheek en in het ziekenhuis. Ook geeft een hoofdstuk informatie over het uitwisselen van medische gegevens.

> naar het e-book