Medicatiebeoordeling

Medicatiebeoordeling

Als u verschillende medicijnen gebruikt, kunt u last van bijwerkingen krijgen. Het is daarom nuttig om uw medicijnen met uw huisarts en apotheker onder de loep te nemen. Dat kan met een medicatiebeoordeling.

  • Home

Volgens ons

Ideale zorg en begeleiding bij medicijngebruik

Patiëntenfederatie Nederland onderzocht wat patiënten belangrijk vinden in de zorg en begeleiding wanneer zij medicijnen moeten gebruiken.
In Zorg bij medicijngebruik dichtbij mensen staan aanbevelingen hoe de zorg bij medicijngebruik persoonsgerichter kan worden georganiseerd.

ApoOosterwoldeviaDV3KLHet belangrijkste uitgangspunt in de ideale patiëntreis is een integraal zorgproces. In de zorg bij medicijngebruik moeten de wensen en voorkeuren van de patiënt centraal staan. De patiënt wil weten wat hij kan verwachten. Hij wil dat zorgverleners er rekening mee houden dat hij meerdere aandoeningen kan hebben en verschillende medicijnen gebruikt.

De zorg bij medicijngebruik moet aangepast zijn op de persoonlijke situatie en voorkeuren van de patiënt. En wanneer naasten een belangrijke rol spelen bij de dagelijkse zorg voor de patiënt, moeten ook zij betrokken zijn.

> Lees hier meer over de aanbevelingen in Zorg bij medicijngebruik dichtbij mensen

> Bekijk hier het complete rapport

Handig

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) beveelt zorgverleners aan om bij alle cliënten minimaal één maal per jaar een medicatiebeoordeling te houden, en om de medicatie met collega's te bespreken als het zorg(leef)plan van cliënten geëvalueerd wordt.

Dit is natuurlijk een goede zaak. Maar wij vinden wel dat bij zowel de huisarts, de apotheek als de medisch specialist het medicijngebruik te weinig onderwerp van gesprek is. Het bespreken van het medicijngebruik kan flink verbeteren.

Patiënten betrekken

Wij willen daarom dat het gesprek niet alleen óver u als patiënt moet gaan, maar dat u er ook bij wordt betrokken. Dus dat het gesprek mét u wordt gevoerd.

Wat doen wij?

Hieronder staan informatiekaarten met tips over de medicatiebeoordeling:

> Kijk hiervoor ook op de site van de KNMP

> Help uzelf. Wees duidelijk tegen uw apotheker. Folder met tips over uw contact met de apotheker en welke rechten en plichten daarbij aan bod kunnen komen.

Nationale Zorgnummer

Heeft u een vraag of klacht over de medicatiebeoordeling? Neem dan contact op met het Nationale Zorgnummer via telefoonnummer 0900 2356780 (€ 0,20 per gesprek) of e-mail.

Meldpunten

Bekijk ervaringen van andere medicijngebruikers. Ook uw ervaring met medicijnen is waardevol voor anderen! Laat uw ervaring achter op:

Naar 'Volgens Ons' >>

Tips

1. Bereid het gesprek voor

Schrijf van tevoren op wat u wilt bespreken met uw huisarts of apotheker. Bijvoorbeeld: uw ervaringen met medicijnen, bijwerking en klachten. Het is handig om dit een aantal dagen bij te houden. Schrijf uw vragen alvast op. Bespreek uw ervaringen en vragen vooraf met iemand. Zo ziet u geen dingen over het hoofd.

2. Vertel welke medicijnen u gebruikt

Neem alle medicijnen (of de verpakkingen) mee naar het gesprek en geef van tevoren door wat u gebruikt. Ook medicijnen die u zelf koopt bij de drogist, apotheek of supermarkt, zoals pijnstillers (aspirine, paracetamol e.d.). Deze kunnen invloed hebben op uw andere medicijnen. Dat geldt ook voor alcohol. Laat dit opnemen in uw medicatieoverzicht.

3. Vraag of er iemand mee gaat

Vraag uw partner, vriend(in) of familielid om bij het gesprek te zijn. Hij of zij kan u helpen om al uw vragen te stellen en de informatie van de huisarts of apotheker helpen onthouden of opschrijven. Na het gesprek kunt u de adviezen samen nog eens rustig doornemen.

4. Vertel uw zorgen en verwachtingen

Twijfelt u aan het nut van een medicijn? Zou u liever minder medicijnen gebruiken? Of lukt het u niet om bepaalde pillen door te slikken? Vertel dit uw huisarts of apotheker. Vertel ook wat u van de medicijnen verwacht en of u medicijnen soms bewust niet slikt of dat u weleens wat meer pillen gebruikt. Ook als u uw medicijnen soms vergeet, moet u dat zeker vertellen. Want daar zijn handige oplossingen voor. Ook in Zorgzine #14 vindt u hiervoor handige tips.

5. Denk en beslis mee over veranderingen

Uw huisarts en apotheker kijken na het eerste gesprek of er aanpassingen nodig of mogelijk zijn in uw medicijnen. Ze houden daarbij rekening met uw wensen en klachten. In een tweede gesprek worden de adviezen met u besproken. Vertel of u de voorgestelde veranderingen ziet zitten. Alleen als u het met de adviezen eens bent, voeren uw huisarts en apotheker veranderingen door.

6. Neem bij twijfel of vragen contact op met de huisarts of apotheker

Heeft u na het gesprek nog vragen of twijfels? Of werkt een verandering in medicijnen toch niet zo goed? Neem dan altijd contact op met uw huisarts of apotheker. Wacht niet met het stellen van uw vragen tot de volgende medicijnbespreking. En pas nooit zonder overleg het gebruik van uw medicijnen aan.

> Kijk hier voor informatiekaarten met tips over de medicatiebeoordeling:

> Kijk hiervoor ook op de site van de KNMP

Ga naar 'Handig' >>

Ervaringen

Praktijkverhalen

'Vier pillen minder'

Meneer Friedenberg heeft een medicatiebeoordeling gehad. Sindsdien slikt hij vier pillen minder en voelt hij zich minder moe.

'Ook vertellen welke medicijnen je zelf koopt'

Ook mevrouw Schoen had een medicatiebeoordeling. ‘Ook vertellen welke medicijnen je zelf koopt’, vertelt zij hierover.

Ga naar Tips>>

Wat en hoe

Wat is een medicatiebeoordeling?

In een medicatiebeoordeling bespreekt u met de apotheker en/of huisarts of u alle medicijnen die u neemt ook echt nodig heeft en of ze (nog) goed werken. Dit kan handig zijn als u bijvoorbeeld veel medicijnen tegelijk gebruikt. De medicatiebeoordeling is er om het gebruik van uw medicijnen zo makkelijk mogelijk te maken. En te voorkomen dat er problemen ontstaan. Een medicatiebeoordeling is dus voor uw eigen veiligheid.

Waarom een medicatiebeoordeling?

Op oudere leeftijd kan uw lichaam anders gaan reageren op medicijnen. Bijvoorbeeld doordat uw nieren minder goed gaan werken. Ook kan uw lichaam gevoeliger worden voor bepaalde medicijnen als u ouder wordt, waardoor u klachten of bijwerkingen kunt krijgen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) beveelt zorgverleners aan om bij alle patiënten minimaal één maal per jaar een medicatiebeoordeling te houden, en om de medicatie met collega's te bespreken.

Twee gesprekken

Een medicatiebeoordeling bestaat uit twee gesprekken. In een eerste gesprek kijken uw huisarts en apotheker of er aanpassingen nodig of mogelijk zijn in uw medicijngebruik. U geeft daarbij uw wensen en klachten aan. Hun adviezen bespreken zij met u in een tweede gesprek. Alleen als u het met de adviezen eens bent, voeren uw huisarts en apotheker veranderingen door, zodat uw medicijngebruik beter of gemakkelijker voor u wordt.

Petra Elders (huisarts) en Jacqueline Hugtenburg (apotheker) leggen in de filmpjes uit hoe een medicatiebeoordeling werkt en waarom dat nuttig is.

Petra Elders (huisarts): "Juist de inbreng van de patiënt blijkt heel belangrijk."

Jacqueline Hugtenburg (apotheker): "We praten over werking, bijwerking en het gebruik van medicijnen."

Medicatiebeoordeling, voor wie?

Een huisarts of apotheker nodigt sommige mensen uit voor een medicatiebeoordeling. Uw apotheker en huisarts kunnen u voor een medicatie-beoordeling uitnodigen als u:

  • Lange tijd vijf of meer medicijnen gebruikt.
  • Problemen ervaart met uw medicijnen.
  • 65 jaar of ouder bent.

Heeft u geen uitnodiging ontvangen, maar wel interesse? Vraag zelf aan uw apotheker of huisarts of u in aanmerking komt voor een medicatiebeoordeling.

Ga naar 'Ervaringen'>>