Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Spoedzorg: veel gaat goed, maar nog meer kan beter

Spoedzorg: veel gaat goed, maar nog meer kan beter

 

Een op de vijf mensen die voor spoedzorg hulp zoekt, krijgt een verkeerd advies wat te doen. Of zelfs helemaal geen advies.

Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder ruim 1100 leden van het eigen zorgpanel. Spoedzorg bij huisarts, huisartsenpost (HAP) of spoedeisende hulp van het ziekenhuis (SEH) laat te wensen over, blijkt uit het onderzoek.

Patiënten geven de SEH met een 7,7 de hoogste waardering. De huisarts krijgt een 7,6 maar de huisartsenpost slechts een 7,2. “Dat is echt te weinig”, zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie. “Onderzoek naar tevredenheid van patiënten wijst uit dat een waardering voor zorg onder de 8 gewoon te laag is.” Vooral de zorg op de huisartsenposten laat te wensen over en is voor verbetering vatbaar. Patiënten klagen vooral over lange wachttijden bij de HAP en over slechte bejegening.


Knelpunten
spoedzorg 1050Voor alle drie de vormen van spoedzorg geldt dat er knelpunten zijn in de wacht- en doorlooptijden, bij gegevensuitwisseling, communicatie tussen zorgverleners, informatie en de aandacht voor de pijn die iemand heeft. Waar mensen ook aankloppen, vrijwel altijd lopen zij tegen vergelijkbare knelpunten aan. Daarom roepen we huisartsen, huisartsenposten en SEH’s op om te zorgen voor betere gegevensuitwisseling. Het gaat hierbij om medicatie- en overige medische gegevens.


Geef goed en snel advies
De Patiëntenfederatie vindt bovendien dat huisartsen, assistenten, triagisten en meldkamers alles in het werk moeten stellen om mensen een zo goed mogelijk advies te verstrekken. Er is op dit punt teveel verschil in behandeling en bejegening. Dat kan beter.
Wie er ook met de patiënt spreekt moet zorgen dat hij nagaat of de patiënt met het gegeven advies uit de voeten kan. Weet de patiënt wat hij nu moet doen? Ook klopt het advies geregeld niet. Een patiënt: “Het werd allemaal erg gebagatelliseerd, terwijl bleek dat ik diepe tweedegraads brandwonden had.”


Communicatie kan en moet beter
En weten de zorgverleners van elkaar wat zij doen? We zien dat de communicatie tussen zorgverleners nogal eens te wensen overlaat. Ook de bejegening kan beter. Vertel patiënten wat er gaat gebeuren en hoe lang ze eventueel moeten wachten. Onzekerheid weegt zwaar bij de beoordeling die de patiënt geeft aan de spoedzorg.


Patiënt kent kosten
Een ding valt ook op binnen het onderzoek. Mensen zijn zich heel goed bewust van de kosten van spoedzorg. Oneigenlijk gebruik, dus naar de HAP of SEH als het eigenlijk niet nodig is, komt volgens de deelnemers aan het onderzoek niet of nauwelijks voor.

 

Rapport meldactie ‘Spoedzorg’ (pdf, 687kB)

Brief aan Tweede Kamer AO Ziekenhuiszorg/Ambulancezorg/Acute zorg (16 februari 2017)

 

In de media

Medicijntekorten door softwarestoring bij leverancier
Skipr
16 juni 2017

Verdwaald tussen de zorgloketten
Trouw
16 juni 2017

Softwareproblemen leiden tot lege schappen bij de apotheek
De Volkskrant
15 juni 2017

Dianda Veldman over leveringsproblemen apotheken
BNR Radio
15 juni 2017

Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn'
RTL Nieuws
15 juni 2017

Stand.nl: ‘Naming en shaming’ van artsen die een fout maken, is doorgeslagen
Radio 1
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparatie berisping artsen
NOS (vanaf 8.35 minuten)
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparantie berisping artsen
BNR Radio
14 juni 2017

Artsen willen af van 'naming and shaming'
Telegraaf
13 juni 2017

Geen reanimatie voor Ria: 'Jaren van hulpeloosheid, ik moet er niet aan denken'
RTL Nieuws
13 juni 2017

MedMij in Groningen: veilig gezondheidsgegevens uitwisselen tussen patiënt en praktijk
SmarthHealth
8 juni 2017

De lange weg naar transparantie in de zorg

Skipr
7 juni 2017

Neutrale niet-reanimerenpenning beschikbaar

NOS
7 juni 2017

Patiëntenfederatie neemt uitgifte niet-reanimerenpenning over

Skipr
7 juni 2017

Patiënt moet uitslagen niet te snel kunnen inzien
Medisch Contact
1 juni 2017

MedMij geeft patiënt meer regie
Computable
31 mei 2017

Meer herstelbedden gewenst: vraag naar tijdelijke zorg voor ouderen stijgt snel

Volkskrant
23 mei 2017

In het 'herstelhotel' kunnen ouderen tijdelijk terecht
Volkskrant
23 mei 2017

Zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling vragen loont
Nationale Zorggids
22 mei 2017

1 op de 2 ouderen en naasten ervaart knelpunten
De Taalstaat, NPO Radio 1
20 mei 2017

Ouderenzorg tergend traag
Telegraaf (voorpagina en pagina 4)
20 mei 2017

Ouderen hebben meer zorg nodig
Skipr
20 mei 2017

Patiëntenfederatie: Ouderen hebben meer zorg nodig
Algemeen Dagblad
20 mei 2017