Volgens ons

Ziekenhuis kiezen

“Ik wil naar het beste ziekenhuis", zeggen patiënten soms als zij naar het ziekenhuis moeten. Maar het beste ziekenhuis bestaat vaak niet. Meestal zijn er meerdere ziekenhuizen die dezelfde soort zorg leveren. Daarnaast vindt iedere patiënt andere dingen belangrijk. Lees hier hoe u ziekenhuis kiest dat bij u past.

 

Volgens ons

Kwaliteitsinformatie over zorg belangrijk voor patiënten, ziekenhuizen en zorgverzekeraars

Een nieuwe set van kwaliteitsindicatoren voor 2020 over de kwaliteit van medisch specialistische zorg is onlangs definitief vastgesteld. Medisch specialisten, ziekenhuizen, zorgverzekeraars en vertegenwoordigers van patiënten werken samen aan deze kwaliteitsindicatoren waarmee ze de kwaliteit van de zorg bij bepaalde aandoeningen in kaart brengen. Het is een middel waarmee met name het resultaat van een behandeling gemeten wordt.
Ziekenhuizen en klinieken leveren één keer per jaar informatie aan bij het Zorginstituut Nederland, aan de hand van de vastgestelde kwaliteitsindicatoren. Het Zorginstituut publiceert de indicatoren en de uitkomsten in een Openbare Database. Op deze manier kan de kwaliteit van ziekenhuizen en zelfstandige klinieken voor specifieke aandoeningen eenduidig met elkaar worden vergeleken. Patiënten, ziekenhuizen, artsen en zorgverzekeraars maken daar elk op hun eigen manier gebruik van.

> Lees hier het complete artikel

Wij vinden het belangrijk dat u zelf uw ziekenhuis kunt kiezen. Om het ziekenhuis te kiezen dat het beste bij uw wensen past, heeft u informatie nodig. Bijvoorbeeld informatie over hoe vaak een arts een bepaalde behandeling uitvoert. Wat zijn de risico’s in het ziekenhuis? Treden er vaak complicaties op? Hoe wordt u behandeld, gaat de dokter bijvoorbeeld een gesprek hierover met u aan? Patiënten moeten zelf een arts kunnen kiezen. Ze moeten weten wat een goede dokter is, hoe ervaren hij is en welke resultaten hij boekt.

Informatie inzichtelijk krijgen en maken

Patiënten hebben nauwelijks inzicht in de kwaliteit van geleverde zorg. Wij vinden dat dat anders moet. We maken ons daarom hard om meer kwaliteitsinformatie beschikbaar te krijgen die belangrijk is voor patiënten. Dit doen we samen met patiëntenorganisaties, in nauw overleg met medisch specialisten, verpleegkundigen, ziekenhuizen en zorgverzekeraars. In dit overleg brengen we onze wensen en behoeften op het gebied van kwaliteitsinformatie in en maken we afspraken over wanneer de informatie beschikbaar is. Patiëntenfederatie NPCF maakt de informatie die er is vervolgens inzichtelijk voor patiënten. Dit doen we via ZorgkaartNederland.

Waarderingen op ZorgkaartNederland

De ervaren zorg maken wij onder andere inzichtelijk op ZorgkaartNederland. Patiënten kunnen hier een waardering geven voor een zorginstelling of zorgverlener. Anderen kunnen deze waarderingen gebruiken bij hun keuze voor een zorginstelling of zorgverlener.

Keuzehulpen

Daarnaast hebben wij samen met andere patiëntenorganisaties keuzehulpen opgesteld. Een keuzehulp combineert wensen van patiënten met informatie over het zorgaanbod van ziekenhuizen en zelfstandige klinieken. Op basis van uw woonplaats, reisafstand en criteria die voor u belangrijk zijn, krijgt u een duidelijk overzicht van alle ziekenhuizen en klinieken, zodat u weet wat u kunt verwachten. En wat de verschillen tussen ziekenhuizen zijn.

 

 

keuzehulp banner marloes

 

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank