Patiëntenfederatie: verbeter verpleeghuis zoals bewoner wil

De zorg in verpleeghuizen kan veel beter worden als huizen en directies luisteren naar wat bewoners en hun naasten willen. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die vergadert donderdag over verpleeghuiszorg.

De Patiëntenfederatie constateert dat er nog veel aandacht is voor systemen, regels en normen, maar dat er weinig wordt gekeken naar wat bewoners zelf willen. Het wordt tijd dat dit verandert, aldus de brief.

Directeur Dianda Veldman: “De zorg in verpleeghuizen wordt langzaam beter. Maar er is nog een lange weg te gaan. We zien grote verschillen tussen verpleeghuizen. Laat achterblijvers leren van de koplopers. Partijen moeten blijven samenwerken om tot echte verbeteringen te komen.”