Vier op de tien mensen hebben last van personeelstekort in de zorg
Het personeelstekort in de zorg is ook merkbaar voor patiënten en hun naasten. In een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland zeggen vier op de tien deelnemers dat ze op een of andere manier last hebben van het tekort aan personeel. Dat kan zijn omdat ze lang moeten wachten op zorg. Of dat ze verkeerde zorg krijgen of niet de zorg die ze zouden willen krijgen.
Aan het onderzoek deden bijna achtduizend mensen mee. Van hen gaven er ruim drieduizend aan dat ze merken dat er een tekort aan personeel is in de zorg. Tekorten zijn er vooral in de verpleeghuiszorg, de zorg aan huis en in de zorg voor mensen die instellingen wonen. Daarnaast speelt het probleem ook in de ziekenhuizen. Lange wachttijden voor een gesprek met een dokter of een ingreep. Dokters met veel haast en afspraken die niet worden nagekomen.
Dat beeld van de ziekenhuizen strookt met het beeld dat uit een analyse van ZorgkaartNederland naar voren komt. Daar ging in 2016 en 2017 anderhalf procent van de waarderingen over personeelstekorten. Dat komt overeen met 250 reacties. Lang wachten op een afspraak of in de wachtkamer wordt daar het meest genoemd. Daar klaagt 59 procent over. Haastige behandelaars en slechte communicatie over de behandeling of de wachttijd worden ook vaak genoemd.
Uit de eerdere analyse van ZorgkaartNederland bleek dat patiënten vaak heel lang moeten wachten bij bepaalde specialisten omdat er daar te weinig van zijn. Dan gaat het bijvoorbeeld om oogheelkunde en reumatologie.
Zowel het onderzoek van de Patiëntenfederatie als de analyse van ZorgkaartNederland sluiten aan bij het onderzoek dat gisteren werd gepubliceerd door de vereniging van verplegenden en verzorgenden V&VN.
De mensen die deelnamen aan ons onderzoek zeggen het personeelstekort ook leidt tot onveilige zorg. “Door tekort aan personeel schoot de zorg voor mijn schoonmoeder ernstig tekort. Veel fouten konden we alleen voorkomen als we zelf de hele dag aanwezig waren.” Bewoners van zorginstellingen klagen bovendien dat er veel wisselingen zijn van personeel en dat leuke dingen er niet meer bij zijn.
Om de last te verminderen die patiënten ervaren van het personeelstekort is meer nodig dan alleen een financiële investering. De inzet van extra personeel moet zodanig ter beschikking komen dat het patiënten ook echt helpt. Dat vraagt een uitgebreide evaluatie. En een gesprek tussen de zorgverlener en de patiënt, met eventueel een naaste over wat er nu echt nodig is. En of andere partijen betrokken kunnen worden bij het uitvoeren van bepaalde taken in de zorg en ondersteuning.
> Lees hier de rapportage van het onderzoek
> Lees hier het bericht van de V&VN