Zoek de PGO die het beste bij je past

Welke persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) past bij wie? Voor het antwoord op die vraag heeft Patiëntenfederatie Nederland een keuzehulp ontwikkeld. Die laat zien welke PGO het beste aansluit bij de wensen van de patiënt.

Wie een PGO zoekt kan in de keuzehulp aangeven wat belangrijk is voor de toekomstige gebruiker van de PGO. Op basis van de antwoorden selecteert de keuzehulp een top 3 van PGO’s die het beste bij de aangegeven wensen passen. De gebruiker kan de drie best passende PGO’s direct met elkaar vergelijken. Ook is het mogelijk om één PGO per keer te bekijken of om andere PGO’s te selecteren en deze met elkaar te vergelijken.

De PGO-leveranciers hebben de informatie over de PGO’s aangeleverd. Op basis daarvan heeft Patiëntenfederatie Nederland in samenwerking met MedMij de keuzehulp ontwikkeld.
De lancering van de keuzehulp valt samen met de eerste succesvolle gegevensuitwisseling op de MedMij-manier tussen zorgverleners en een PGO van patiënten. Die proef was in Asten in Noord Brabant en Zoetermeer. Daar haalden patiënten eigen data op in hun persoonlijke gezondheidsomgeving. Een groep geselecteerde patiënten kan nu medicatiegegevens van hun apotheek ophalen in een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO).

Vandaag hebben de apothekers en enkele patiënten uit Asten en Zoetermeer minister Bruins van Medische Zorg laten zien hoe de PGO’s in de praktijk werken. Bruins riep alle partijen op samen voort te maken met de invoering van MedMij-bestendige PGO’s. Hij denkt dat de eerste groep gebruikers vooral te vinden zal zijn onder patiënten met een chronische aandoening. De minister bespeurt in de Kamer een langzame verschuiving in het denken over MedMij en PGO’s. De Kamer was aanvankelijk afwachtend, maar is nu positiever over de persoonlijke gezondheidsomgevingen. Ook die ziet de voordelen voor patiënten. (foto: Herman Zonderland)

Bekijk hier de keuzehulp >>

Lees meer in ons thema Persoonlijke Gezondheidsomgeving >>