Ga naar main content
  • Digitale zorg

Karin: 'Als de huisarts het doet, kost het me een uur. Thuis ben ik in vijf minuten klaar'

Begin main content

In juni 2025 lanceerde Patiëntenfederatie Nederland de campagne ‘Zorg digitaal, fijn dat het kan.’ De campagne heeft als doel om patiënten en zorgverleners bekender te maken met verschillende vormen van digitale zorg. Veel patiënten maken daar op dit moment al naar grote tevredenheid gebruik van. Karin (53) uit Bodegraven is één van hen. Lees hieronder haar verhaal over hoe thuismonitoring het leven met haar aandoening makkelijker en beter maakt. 

“In 2014 kwam bij een geplande operatie aan het licht dat ik een hoge bloeddruk heb, ook wel hypertensie genoemd. Inmiddels weet ik dat het erfelijk is: mijn vader had het ook al op jonge leeftijd. Meestal merk ik er weinig van, maar als mijn bloeddruk te hoog is, voel ik me moe of opgejaagd. En als hij ineens daalt, word ik duizelig. Zeker sinds mijn chemobehandeling in 2022 is mijn bloeddruk instabieler geworden, dus is het belangrijk om goed te monitoren.

In 2019 ben ik begonnen met koolhydraatarm eten om mijn gewicht beter onder controle te krijgen. Omdat bekend is dat dat effect kan hebben op je bloeddruk, wilde ik dat goed bijhouden. Samen met de praktijkondersteuner heb ik toen een goede bloeddrukmeter uitgezocht, eentje die via een app automatisch mijn metingen opslaat. Dat maakt thuismonitoring voor mij makkelijk én betrouwbaar.

Ik meet mijn bloeddruk nu gewoon thuis, in alle rust. En dat is ook het grootste voordeel: tijdwinst. Als ik naar de huisarts ga voor een bloeddrukmeting, ben ik al snel een uur kwijt: heen en weer reizen, wachten in de wachtkamer, de meting zelf… Thuis ben ik in vijf minuten klaar. En dat is niet alleen fijn voor mij, maar ook voor de praktijkondersteuner. Zij hoeft die tijd niet te besteden aan metingen en kan zich richten op inhoudelijk overleg of andere patiënten.

Het helpt ook dat ik nu veel beter inzicht heb in hoe het met me gaat. Als ik twijfel, pak ik gewoon de meter erbij. Vroeger moest ik dan eerst een afspraak maken, een apparaat lenen, en alles op papier bijhouden. Nu stuur ik met een paar klikken een overzicht vanuit de app, inclusief mijn eigen aantekeningen.

Thuismonitoring geeft me rust, regie en vertrouwen. Het is hygiënisch, efficiënt en ik hoef mijn huis er niet eens voor uit. Ik zou het iedereen aanraden. Zeker in een tijd waarin de zorg onder druk staat, kunnen we door zelf te meten een waardevolle bijdrage leveren. Voor mij is het een kleine moeite, met groot gemak.”