- Ga naar homepage patienten Patiënten
- Wachtlijsten verkorten
Wachtlijsten verkorten
Wachttijden in de zorg kunnen grote gevolgen hebben voor jou en je naasten. Je kunt in deze periode pijn, onzekerheid en andere beperkingen in het dagelijks leven ervaren. In sommige gevallen verslechtert je gezondheid zelfs. Wij vinden dat jij erop moet kunnen rekenen dat je op tijd terechtkunt voor een afspraak, een onderzoek of een behandeling. Op deze pagina lees je wat wij doen en hoe jij kunt helpen.

Waarom is het belangrijk dat de wachtlijsten verkorten?
Toenemende wachttijden in de zorg, kan schadelijke gevolgen hebben voor jou als patiënt, cliënt, naaste en/of mantelzorger, zoals:
- Aandoeningen en klachten die toenemen, waardoor je gezondheid achteruit gaat.
- Psychische klachten zoals angst, depressie en stress, omdat je je zorgen maakt over je gezondheid.
- Jouw kwaliteit van leven kan afnemen, omdat je je dagelijkse (sociale) activiteiten niet of minder kunt doen.
Wij vinden dat je erop moet kunnen rekenen dat dit probleem wordt aangepakt, zodat je geen last hebt van de schadelijke gevolgen die de wachttijden jou kunnen opleveren.
Wat is er nodig om de wachtlijsten te verkorten?
Het verkorten van de wachttijden in de zorg, vraagt om samenwerking tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars, beleidsmakers, toezichthouders en andere betrokken partijen. Wij blijven ons inzetten voor het verkorten van deze wachtlijsten. Om dit voor elkaar te krijgen, is het volgende nodig:
- Betere registratie van en inzicht in wachtlijstgegevens.
- Informeren van patiënten en cliënten over wachttijden en andere mogelijkheden bieden over waar jij terechtkunt.
- Nakomen van de landelijke afspraken die zijn gemaakt over hoelang jij op een wachtlijst mag staan. Deze afspraken worden ‘Treeknormen’ genoemd.
Hoe werken we aan het verkorten van de wachtlijsten?
We blijven het probleem van wachtlijsten onder de aandacht brengen bij alle partijen die hier invloed op hebben.
Hoe?
- We benadrukken de impact die de wachttijden in de zorg hebben op patiënten bij alle betrokken organisaties.
- We voeren actieve lobby bij de landelijke politiek.
- We vragen er aandacht voor in de media.
- We informeren jou wat je eventueel zelf kunt doen als je op een wachtlijst staat. Je kunt bijvoorbeeld je zorgverzekeraar vragen of je op een ander plek sneller geholpen terechtkunt en je kunt wachttijden vergelijken op ZorgkaartNederland en overleggen met je huisarts of specialist over andere mogelijkheden.
Deel je ervaring in de zorg
Wij werken niet alleen aan ons doel om de wachtlijsten te verkorten. Daar is jouw hulp bij nodig! Deel zelf je ervaringen met de zorg. Zo help je anderen én de zorg vooruit.
Zie ook
Pim: ‘Ik heb echt moeten knokken om ertussen te komen’
238 dagen. Zo lang moet Pim wachten op zijn knieoperatie. Al die tijd kan hij nauwelijks lopen. Ook zijn hobby’s, zoals in de tuin werken of koken voor zijn gasten, zitten er niet in. ‘De tijd tot aan de operatie was een drama.’

Mirjam: '‘Wachtlijsten maken de zorg duurder’
‘Als ik sneller was geholpen met mijn apneu, had dat mij, de zorg en de maatschappij veel kosten bespaard.’

Onderzoek naar wachttijden in ziekenhuis en kliniek
Ziekenhuizen laten patiënten onnodig lang wachten op een operatie of behandeling door hen nauwelijks te informeren over kortere wachttijden op een andere plek of over de mogelijkheid van zorgbemiddeling.

Kamerbrief aanbieding Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA)
Met het AZWA zetten de ondertekenaars in op het toegankelijk maken van passende zorg en ondersteuning, onder andere door het aanpakken van het stijgende tekorten op de arbeidsmarkt en met maatregelen om de wachttijden in de zorg te beperken.
