Ga naar main content
  • Wachttijden
  • Patientenfederatie

Wachtlijsten verkorten

Begin main content

Wachttijden in de zorg kunnen grote gevolgen hebben voor jou en je naasten. Je kunt in deze periode pijn, onzekerheid en andere beperkingen in het dagelijks leven ervaren. In sommige gevallen verslechtert je gezondheid zelfs. Wij vinden dat jij erop moet kunnen rekenen dat je op tijd terechtkunt voor een afspraak, een onderzoek of een behandeling. Op deze pagina lees je wat wij doen en hoe jij kunt helpen.

Waarom is het belangrijk dat de wachtlijsten verkorten?

Toenemende wachttijden in de zorg, kan schadelijke gevolgen hebben voor jou als patiënt, cliënt, naaste en/of mantelzorger, zoals:
 

  • Aandoeningen en klachten die toenemen, waardoor je gezondheid achteruit gaat. 
  • Psychische klachten zoals angst, depressie en stress, omdat je je zorgen maakt over je gezondheid. 
  • Jouw kwaliteit van leven kan afnemen, omdat je je dagelijkse (sociale) activiteiten niet of minder kunt doen. 


Wij vinden dat je erop moet kunnen rekenen dat dit probleem wordt aangepakt, zodat je geen last hebt van de schadelijke gevolgen die de wachttijden jou kunnen opleveren. 

Wat is er nodig om de wachtlijsten te verkorten?

Het verkorten van de wachttijden in de zorg, vraagt om samenwerking tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars, beleidsmakers, toezichthouders en andere betrokken partijen. Wij blijven ons inzetten voor het verkorten van deze wachtlijsten. Om dit voor elkaar te krijgen, is het volgende nodig: 
 

  • Betere registratie van en inzicht in wachtlijstgegevens. 
  • Informeren van patiënten en cliënten over wachttijden en andere mogelijkheden bieden over waar jij terechtkunt.
  • Nakomen van de landelijke afspraken die zijn gemaakt over hoelang jij op een wachtlijst mag staan. Deze afspraken worden ‘Treeknormen’ genoemd. 

Hoe werken we aan het verkorten van de wachtlijsten?

We blijven het probleem van wachtlijsten onder de aandacht brengen bij alle partijen die hier invloed op hebben.

Hoe? 

  • We benadrukken de impact die de wachttijden in de zorg hebben op patiënten bij alle betrokken organisaties.
  • We voeren actieve lobby bij de landelijke politiek. 
  • We vragen er aandacht voor in de media.
  • We informeren jou wat je eventueel zelf kunt doen als je op een wachtlijst staat. Je kunt bijvoorbeeld je zorgverzekeraar vragen of je op een ander plek sneller geholpen terechtkunt en je kunt wachttijden vergelijken op ZorgkaartNederland en overleggen met je huisarts of specialist over andere mogelijkheden. 

Bekijk hier het verhaal van Harry

'Je voelt je als patiënt aan je lot overgelaten. Terwijl je juist op de gezondheidszorg moet kunnen vertrouwen'.

Harry Valkenier uit Haarlem heeft nierkanker en diabetes. Zeker voor die laatste aandoening is het belangrijk dat hij goed in conditie blijft. Daarom wandelt en hardloopt hij graag in de duinen. Tot het moment dat hij drie jaar geleden een liesbreuk krijgt waaraan hij geopereerd moet worden. Die operatie laat maar liefst meer dan een halfjaar op zich wachten, waardoor zijn kwaliteit van leven hard achteruit gaat. 
Wat Harry vooral vervelend vond was de manier waarop er met hem tijdens de wachttijd werd gecommuniceerd. Hij moest alles zelf uitzoeken en overal zelf achteraan bellen. Tips om op een andere plek wellicht eerder geholpen te worden kreeg hij al helemaal niet: “Je voelt je als patiënt aan je lot overgelaten.”

Deel je ervaring in de zorg

Wij werken niet alleen aan ons doel om de wachtlijsten te verkorten. Daar is jouw hulp bij nodig! Deel zelf je ervaringen met de zorg. Zo help je anderen én de zorg vooruit.