Actie Patiëntcadeau gaat lokaal en wordt Kennercadeau voor wethouders

Wethouders van verschillende Nederlandse gemeenten krijgen van Patientenfederatie Nederland en Ieder(in) de komende tijd een Kenner cadeau. De kenner, een ervaringsdeskundige die te maken heeft met zorg en welzijn in de eigen gemeente, kan over zijn ervaringen, problemen en oplossingen van gedachten wisselen met de wethouder. De eerste wethouders die aan een kenner worden gekoppeld, ontmoeten hun kenner vandaag op het congres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in Maastricht.

Ieder(in) en Patiëntenfederatie borduren met deze actie voort op de succesvolle actie #Patiëntcadeau van de Patiëntenfederatie. Die actie, waarbij patiënten werden gekoppeld aan Kamerleden, loopt ten einde. Maar omdat het zo’n groot succes was en Ervarings­deskundigheid ook lokaal van belang is, willen beide koepels in samenwerking met organisaties uit hun netwerk nu lokaal verder gaan. Ze bieden de wethouders een kenner aan van de gang van zaken in de gemeente

Het gaat om te beginnen om wethouders en kenners uit negen gemeenten. Te weten: Zoetermeer, Kerkrade, Sint Anthonis, Zutphen, Arnhem, Kampen, Maastricht, Voorschoten en Zeist. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), Patiëntenfederatie en Ieder(in) roepen andere gemeenten op dit voorbeeld te volgen.

#Kennercadeau wordt ondersteund door de VNG en de Koepel adviesraden sociaal domein. Bij de actie wordt samengewerkt met een groot aantal organisaties van mensen met een beperking en chronisch zieken die lokaal of regionaal netwerken hebben van ervaringsdeskundigen.

Niets over ons zonder ons
De actie is ook in de geest van het VN-verdrag Handicap. In dat verdrag staat dat mensen met een beperking moeten worden betrokken bij ontwikkeling en uitvoering van al het beleid dat hen aangaat. Meedoen aan #kennercadeau is voor nieuwe wethouders een mooi begin.

De ondersteunende organisaties van mensen met een beperking en chronisch zieken zijn: Wij Staan Op! LFB (de organisatie van mensen met een verstandelijke beperking), Koepel adviesraden sociaal domein, de Oogvereniging, Zorgbelang, Burgerkracht Limburg, MS vereniging Nederland, Dwarslaesie Organisatie Nederland, Alzheimer Nederland, Per Saldo, Spierziekte Nederland, Samen Sterk zonder Stigma en de Coalitie voor Inclusie.