Alleen patiënt bepaalt of medisch dossier mag worden ingezien

Patiënten moeten inzage in hun medisch dossier door de zorgverzekeraar kunnen weigeren. Ook als het gaat om fraudeonderzoek. Er zijn genoeg manieren voor een zorgverzekeraar om fraude te onderzoeken, zonder dat dit direct moet door in het medisch dossier te kijken.

Dat zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland. De Tweede Kamer vergadert vandaag over inzage in het dossier. Een meerderheid van de Kamer wil met minister Schippers dat zorgverzekeraars patiënten achteraf informeren dat ze in hun dossier hebben gekeken. Voor de Patiëntenfederatie gaat dat niet ver genoeg.

“Wij hebben onderzoek gedaan waaruit blijkt dat patiënten vooraf willen worden geïnformeerd. En ze willen het recht krijgen om inzage te weigeren. Patiënten werken graag mee aan fraudeonderzoek, maar dat hoeft niet per se te gaan door inzage in het dossier. Een verzekeraar kan de patiënt ook gewoon een briefje sturen en vragen of het klopt dat hij in twee dagen tijd veertig keer fysiotherapie had. Daar heb je geen dossier voor nodig”. Zegt Dianda Veldman.

De Patiëntenfederatie vindt informeren achteraf niet ver genoeg gaan. Veldman: “Patiënten geven in ons onderzoek aan dat ze betrokken willen worden bij fraudebestrijding. Geef ze dan ook die kans en die verantwoordelijkheid. Neem de patiënt serieus.”

Dianda Veldman: “Wij zijn niet bang dat fraudeonderzoek dan niet meer kan. Er is geen patiënt die het met een zorgverlener op een akkoord gooit om de verzekeraar te flessen. En als die er wel zou zijn, dan zie je dat ook niet aan het dossier, want dan staat daar gewoon in dat er inderdaad veertig keer fysio was. Er is dus geen enkele steekhoudende reden om de patiënt niet vooraf om toestemming te vragen. We hebben dit al eerder geroepen, maar kennelijk is die boodschap niet aangekomen in Den Haag. Dus nu nog maar een keer.”

> Zie ook Verzekeraar moet melden dat hij in een dossier wil kijken