Betalen voor zorg is vaak meer dan zorgverzekering of eigen risico

Wie een aandoening heeft of een beperking loopt vaak tegen extra kosten aan voor de zorg. Het gaat dan om kosten buiten de ziektekostenverzekering en het eigen risico om. De bijkomende kosten lopen soms in de duizenden euro’s, blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland waaraan bijna achtduizend mensen deelnamen.

Van de deelnemers aan het onderzoek zegt 76 procent dat ze vorig jaar naast de zorgverzekering en het eigen risico ook andere zorgkosten hadden. Het gaat dan om betalen voor medicijnen, voor pijnstillers of vitamines en wondverzorgings- middelen. Ook voor mondzorg, bril of contactlenzen, hulpmiddelen en fysiotherapie wordt vaak bijbetaald.

Van de mensen die extra zorgkosten maakten zegt 43 procent dat ze tussen de honderd en vijfhonderd euro moesten betalen. Nog eens 33 procent was tussen de vijfhonderd en vijftienhonderd euro kwijt en 13 procent (iets meer dan 750 mensen) zegt tussen de vijftienhonderd en vijfduizend euro aan extra kosten te hebben gehad.

Bijkomende kosten

Naast extra zorgkosten hebben mensen soms ook te maken met bijbehorende kosten als gevolg van hun aandoening of beperking. Van de bijna achtduizend deelnemers gaf 40 procent aan dat zij ook andere kosten hadden. Het gaat dan om vervoerskosten, huishoudelijke hulp, hulpmiddelen bij het lopen of zaken als aangepaste voeding of woning. Ook hier kunnen de bedrag flink oplopen. 42 procent gaf tussen de honderd en vijfhonderd euro uit aan andere kosten. 30 procent betaalde tussen de vijfhonderd en vijftienhonderd en 14 procent (423 mensen) betaalde een bedrag tussen vijftienhonderd en vijfduizend euro.

Zorgmijden

Alle kosten leiden er ook toe dat mensen soms zorg uitstellen. Ruim een kwart van de deelnemers aan het onderzoek zegt dat ze wel eens hebben afgezien van zorg vanwege de kosten. En van die groep zegt meer dan de helft dat het afzien van zorg gevolgen heeft gehad. Ze hadden last van pijn, hadden langer pijn of kregen meer klachten.

Stapeling van kosten

Ruim een kwart van alle deelnemers aan het onderzoek heeft zowel bijkomende zorgkosten gehad als extra kosten. Dat geldt voor 2500 deelnemers aan het onderzoek. Zij lopen dus op tegen een stapeling van zorgkosten. Moeten bijbetalen voor medicijnen en dergelijke, maar ook voor aanpassingen in en om het huis of huishoudelijke hulp.

De bijkomende en of extra zorgkosten beperken mensen in hun sociale leven, blijkt uit het onderzoek. Mensen gaan niet of minder met vakantie, zien af van uitjes, missen feestjes in de familie of kopen alleen de hoogstnoodzakelijke kleding en voedsel.

Patiëntenfederatie Nederland zegt dat er inmiddels veel aandacht is voor stapeling van zorgkosten, maar dat dit onderzoek aantoont dat veel mensen ondanks alle maatregelen nog steeds te maken hebben met ongewenste stapeling van zorgkosten. Met alle sociale en financiële gevolgen van dien. Dit is een punt dat voortdurend aandacht verdient.