Betrek zwangeren bij verbeteren geboortezorg

Zorgverleners moeten zwangere vrouwen en hun partners veel actiever vragen naar hun ervaringen met de zorg. Dat kan gaan over de zorg voor, tijdens en na de bevalling. De ervaringen van de ouders kunnen gebruikt worden om de geboortezorg te verbeteren. Maar tot nu toe komt er nog maar weinig terecht van verbeteren van de geboortezorg op basis van ervaringen van vrouwen en hun partners.

Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die praat binnenkort over geboortezorg. Volgens de Patiëntenfederatie moet er meer aandacht zijn voor zwangere vrouwen, hun wensen en behoeftes.

Uit de brief: “De minister wil onderzoek om de verbetermogelijkheden in de geboortezorg scherper te krijgen. En om antwoord te krijgen op de vraag of er alles aan gedaan wordt om de perinatale sterfte verder terug te dringen. Wij verzoeken de minister om hierbij cliënten-/patiëntenorganisaties, zwangeren en kraamvrouwen expliciet te betrekken.”