Betrouwbaarheid van waarderingen op ZorgkaartNederland verbetert snel
De betrouwbaarheid van de waarderingen die ZorgkaartNederland publiceert, verbetert snel. Dit komt vooral door de snelle toename van geverifieerd meten. In 2024 verwachten we uit te komen op in totaal meer dan 250.000 nieuwe waarderingen, waarvan 80% geverifieerd is. Bij deze waarderingen is het volledig zeker dat er daadwerkelijk een behandelrelatie is geweest tussen de schrijver van de waardering en de zorgverlener. In 2023 was het percentage geverifieerde waarderingen nog 53% “Het succes van geverifieerd meten is een nieuwe, belangrijke stap vooruit,” aldus Arthur Schellekens, directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland.
ZorgkaartNederland 15 jaar
ZorgkaartNederland bestaat dit jaar 15 jaar. In die tijd is er hard gewerkt om een waardevol platform op te bouwen. Op dit moment ontvangt het platform maandelijks gemiddeld 1 miljoen bezoekers die op zoek zijn naar belangrijke keuze-informatie over zorgaanbieders, zoals wachttijden, objectieve uitkomsten en ervaringen van andere patiënten. Eén van de belangrijkste kritiekpunten vanuit de hoek van zorgaanbieders in al die jaren was dat het niet 100% zeker was dat de schrijver van een ervaring daadwerkelijk een patiënt was van de betreffende zorgaanbieder. Met geverifieerd meten wordt die zorg weggenomen. Patiënten krijgen namelijk (steekproefsgewijs) automatisch na een behandelrelatie een uitnodiging om hun ervaring te delen.
Branches met succes in geverifieerd meten
De snelle toename hiervan komt vooral door de goede samenwerking tussen ZorgkaartNederland en zorgaanbieders uit verschillende sectoren die dat geverifieerd meten (eventueel met meetbureaus) organiseren. Zo is 97% van de waarderingen over apotheken geverifieerd en 93% over fysiotherapeuten. Ook in de tandheelkunde (82%) en wijkverpleging (76%) worden hoge percentages behaald. Zorgverleners blijken daarmee zelf de sleutel in handen te hebben om de betrouwbaarheid van de waarderingen verder te vergroten.
“We nodigen andere zorgaanbieders – vooral die uit branches waar het geverifieerd meten nog achterblijft – uit om ook mee te doen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat patiënten op basis van betrouwbare informatie een keuze kunnen maken voor een passende zorgverlener,” aldus Schellekens.
Geverifieerd én niet-geverifieerd waardevol
Geverifieerd meten draagt bij aan een nog betrouwbaarder beeld van zorgaanbieders, maar ook waarderingen die niet geverifieerd zijn, blijven een waardevolle bron van inzicht. ZorgkaartNederland hanteert een gedragscode en waarborgt de betrouwbaarheid van alle binnenkomende waarderingen via SMS-authenticatie. “Patiënten zien op Zorgkaart daarnaast aan de waarderingen of deze geverifieerd zijn of niet, zodat zij zelf kunnen bepalen hoe ze deze informatie meenemen in hun keuzeproces,” aldus Schellekens.
De toekomst: meer objectieve informatie
Na 15 jaar is de ontwikkeling van ZorgkaartNederland nog lang niet klaar. De komende jaren willen we de waarde van het platform verder vergroten door, naast ervaringen van patiënten en wachttijden, ook nog meer objectieve informatie beschikbaar te maken over medische uitkomsten. “Met een combinatie van al deze informatie wordt ZorgkaartNederland steeds meer hét keuzeplatform voor patiënten in de complexe wereld van de zorg,” aldus Schellekens.