Bewoners waarderen verpleeghuiszorg iets beter

Bewoners en mantelzorgers waarderen wonen en zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen over de afgelopen drie jaar iets beter. Dat blijkt uit een analyse van de 70.000 waarderingen die onder bewoners en mantelzorgers in de verpleeghuiszorg door ZorgkaartNederland zijn opgehaald. Bij het gemiddelde van alle verpleeg- en verzorgingshuizen prijkt een 7,9.

Patiëntenfederatie Nederland is blij met deze uitkomst en ziet dit als een kerstcadeau voor de verpleeghuissector. Vandaag overhandigt Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland de rapportage aan Wouter van Soest van branchevereniging ActiZ in het verpleeghuis De Koperhorst in Amersfoort in aanwezigheid van verpleeghuisdirecteur Irene Vriens.

Best en slechtst scorende verpleeghuizen

Bij zowel de best scorende verpleeghuizen als de slechtst scorende verpleeghuizen blijkt persoonsgerichte zorg cruciaal in hoe bewoners de zorg ervaren. Het kan de beleving bij de zorg van verpleeghuisbewoners maken en breken, blijkt uit de analyse. Medewerkers hebben een sleutelpositie in persoonsgerichte zorg. Uiteraard moet de basis van de zorg in orde zijn. Maar dat medewerkers oprecht luisteren en aandacht hebben, inspelen op individuele behoeften en aansluiten bij wensen, bepaalt of bewoners het leven in een verpleeg- of verzorgingshuis ook als prettig ervaren.

9 procent van de bewoners en mantelzorgers geeft een 6,5 of lager met een gemiddeld cijfer van een 5,3. 54 procent geeft een 8 of hoger met een gemiddelde van een 8,6. De groep die een 8 of hoger gaf, gebruikt vaak de woorden ‘veel verschillende activiteiten’, ‘komen afspraken na’ en ‘vriendelijk personeel’. De groep die een 6,5 en lager gaf, zegt hetzelfde maar in negatieve zin.

Zelf kiezen

Ook zelf keuzes maken, is voor veel bewoners essentieel. Uit eerder onderzoek blijkt dat bewoners van verpleeghuizen regie heel belangrijk vinden (Patiëntenfederatie Nederland, 2016). Dat komt terug in de 70.000 waarderingen. Bewoners vinden het bijvoorbeeld fijn om zelf te bepalen wanneer en wat ze eten, wanneer ze opstaan en naar bed gaan en wanneer ze hulp krijgen bij douchen of wassen. Door met de bewoner en mantelzorger te praten over wensen en behoeften, maken medewerkers het verschil voor de bewoner.

De 70.000 waarderingen zijn een onderdeel van het project ‘Waardigheid en Trots, liefdevolle zorg voor onze ouderen’ van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Patiëntenfederatie Nederland zette in 2015 tot en met 2018 interviewteams in om met verpleeghuisbewoners en hun mantelzorgers te praten. Speciaal getrainde, onafhankelijke interviewers stelden gerichte vragen aan bewoners en mantelzorgers om zo een beeld te krijgen van hoe bewoners de zorg ervaren.

Norm voor personeelssamenstelling

Vandaag wordt ook de contextgebonden norm voor de personeelssamenstelling in verpleeghuizen aangeboden aan het Zorginstituut Nederland. De norm helpt zorginstellingen inzicht te krijgen in wat voor hun bewonersgroep de juiste mix van personeelssamenstelling is voor wat bewoners belangrijk vinden in de zorg. Daartoe zijn normen gedefinieerd voor aandacht & aanwezigheid, kennis & deskundigheid en reflecteren & leren. Deze normen en instrumenten worden als samenhangend geheel aangeboden aan het Zorginstituut.

> Bekijk hier de website van ZorgkaartNederland