Direct naar:

Campagne #thuiskanhetook roept op tot meer gebruik van digitale zorg 

Het Vliegwiel voor digitale innovatie in de zorg start vandaag met een vervolg op de campagne #thuiskanhetook. De campagne laat mensen de mogelijkheden en voordelen zien van digitale zorg en stimuleert hen ernaar te vragen bij hun zorgverlener. Zo biedt meer dan 65% van de Nederlandse ziekenhuizen telebegeleiding aan en ruim 99% beeldbellen. De nieuwe website thuiskanhetook.nl geeft de patiënt voorlichting over de mogelijkheden van digitale zorg. En biedt de zorgorganisaties een toolkit om de campagne bij de patiënten onder de aandacht te brengen. 

Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland: ‘Wij willen dat mensen weten wat de mogelijkheden zijn van digitale zorg. We moedigen hen aan om hun zorgverlener te vragen of een deel van de zorg online kan als dat mogelijk is en de patiënt dat wil. Het maakt de zorgverlener nog meer bewust dat het voor mensen zoveel handiger kan zijn om online zorg te krijgen in hun vertrouwde thuisomgeving. Dat ze niet altijd naar de spreekkamer hoeven te komen. Zo kan telebegeleiding veel bieden: de patiënt doet zijn metingen thuis en krijgt zo meer grip op zijn gezondheid. Hij krijgt daarbij begeleiding van zijn zorgverlener.’ 

#thuiskanhetook Externe link: thuiskanhetook.nl

Ga je regelmatig voor controles naar het ziekenhuis? Of wil je wat overleggen met je arts of verpleegkundige? Thuis kan het ook! Via thuismeten, beeldbellen of appen. 

Ambassadeurs
Er is inmiddels een groot aantal ziekenhuizen dat de campagne gaat delen via bijvoorbeeld narrowcasting, website en social media. Drie ziekenhuizen zijn inmiddels trotse ambassadeur van de campagne: Wilhelminaziekenhuis Assen, Ikazia Rotterdam en OLVG Amsterdam. Er volgen nog meer! Ziekenhuizen die ambassadeur willen worden, kunnen zich nog aanmelden bij Claudia van Kessel, campagnecoördinator, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..  

Social
media campagne  en advertenties 
Deze landelijke campagne van het Vliegwiel in samenwerking met NVZ is om de mogelijkheden te laten zien van slimme, effectieve vormen van digitale zorg. In 2021 ging #thuiskanhetook al kleinschalig van start. Van 22 november – 4 december 2022 gaat een grootschalige social mediacampagne van start. Op 22 en 29 november verschijnen er advertenties in Max Magazine en Gezondheidsnet.nl.    

Campagnetoolkit   
Ziekenhuizen en andere zorginstellingen die beeldbellen, appen of telebegeleiding aanbieden, kunnen via thuiskanhetook.nl gebruikmaken van een toolkit met campagnematerialen waarmee zij digitale zorg onder de aandacht kunnen brengen. Dat kan via bijvoorbeeld social media, website, narrowcasting en wachtruimtes.

Toolkit voor zorgverleners Externe link: thuiskanhetook.nl

De campagne #thuiskanhetook informeert mensen over de mogelijkheden en voordelen van digitaal contact met hun zorgverlener. En stimuleert hen om hiernaar te vragen. De materialen in de toolkit mag je vrij gebruiken om beeldbellen, appen en thuismeten onder de aandacht te brengen bij jouw patiënten of cliënten.

logo thuiskanhetook.nl

Over het Vliegwiel

Het Vliegwiel versnelt sinds 2017 de opschaling van digitale zorg. Zodat steeds meer mensen op een zo kort mogelijke termijn gebruik kunnen maken van slimme, effectieve vormen van zorg. Opschalen betekent dat meer zorgaanbieders digitale zorg aanbieden en uiteindelijk meer mensen de voordelen van digitale zorg kunnen ervaren. Het Vliegwiel richtte zich in het bijzonder op de opschaling van telebegeleiding,digitale keuzehulpen, leefstijlmonitoring en medicijndispensers. Nieuwe manieren van werken die kunnen ondersteunen bij het leveren van goede, efficiënte zorg voor cliënten. Zodat zij zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. En het werkplezier van zorgprofessionals toeneemt.  

Het Vliegwiel is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland en bestaat uit 44 partners, waaronder:   

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!