Chronisch zieke is vaak ook eenzaam

Er moet meer aandacht komen voor eenzaamheid onder chronisch zieken. Mensen denken dat eenzaamheid iets is voor ouderen, maar het zijn vaak de wat jongere mensen met een chronische ziekte bij wie de eenzaamheid het hardst toeslaat.

Dat concludeert Patientenfederatie Nederland op basis van onderzoek onder bijna zevenduizend mensen uit het eigen panel. De Patientenfederatie brengt vandaag een Patiëntenmonitor Eenzaamheid uit. Morgen begint de week van de eenzaamheid.

Relatief jong, ziek en eenzaam
Uit de Monitor blijkt dat mensen met een chronische ziekte zich vaker eenzaam voelen dan mensen die niets mankeren. Daarbij komt eenzaamheid bij chronische ziekte het meeste voor onder mensen jonger dan 50 jaar. Van de mensen jonger dan 50 die geen ziekte hebben, zegt 15 procent zich zeer eenzaam te voelen. Maar dat getal ligt veel hoger (37 procent) bij mensen met een chronische aandoening. Van de mensen met psychische klachten vindt zelfs meer dan de helft dat hij of zij erg eenzaam is.

Meer aandacht nodig
De Patiëntenfederatie vindt dat er meer aandacht moet komen voor eenzaamheid bij mensen met een chronische ziekte en dan vooral ook bij relatief jonge mensen. De federatie constateert dat er in de begroting van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wel aandacht is voor eenzaamheid onder 70-plussers, maar dat er meer nodig is. “Minister De Jonge roept gemeenten op om minstens een keer per jaar bij elke 70-plusser langs te gaan. Dat is prima, maar niet genoeg. Eenzaamheid is niet leeftijdgebonden. Het zou goed zijn als gemeenten de oproep van de minister ter harte nemen. Maar ik hoop dat gemeenten zich niet beperken tot ouderen en ook aandacht hebben voor – eenzame - chronisch zieken en mensen met een beperking”, zegt directeur Dianda Veldman.

De Patiëntenfederatie ondervroeg bijna zevenduizend mensen uit het eigen panel over gevoelens van eenzaamheid. Van hen zegt 20 procent zich heel erg eenzaam te voelen. Bijna 60 procent ervaart soms eenzaamheid. Landelijk gezien zegt 8 procent van de mensen dat ze erg eenzaam zijn en zegt 30 procent soms eenzaam te zijn.

> Bekijk hier de Patiëntenmonitor over Eenzaamheid

> Ga hier naar de complete rapportage over Eenzaamheid