Doe meer aan preventie van ziekte

Doe meer aan het voorkomen van ziektes (preventie) en stem initiatieven daartoe beter op elkaar af. Dat is de strekking van een brief van Patiëntenfederatie Nederland aan de Tweede Kamer. Die praat vandaag over preventie.
Volgens de Patiëntenfederatie moet de overheid blijvend investeren in preventie. Goede preventie voorkomt dat mensen later ziek worden en het voorkomt hoge ziektekosten.

Uit de brief: “Ondanks enkele goede, inspirerende voorbeelden is er nog veel werk aan de winkel om te komen tot goede regionale/lokale samenwerkingsverbanden. Want uiteindelijk kan alleen lokaal voor laagdrempelige sport en beweegmogelijkheden gezorgd worden, en kunnen allianties van allerlei organisaties dicht bij mensen gevormd worden. Patiëntenfederatie Nederland pleit voor versnelling en intensivering van de inzet op preventie.”
De federatie merkt op dat het lijkt dat de coronapandemie de urgentie laat voelen van een goed ziektepreventiebeleid. “We weten dat mensen met overgewicht een groter risico lopen om ernstig ziek te worden door het coronavirus. En ook omdat de coronacrisis en alle maatregelen een gezonde leefstijl kunnen belemmeren, zoals door gebrek aan beweging en ongezonde voedingsgewoonten.”