E-book: Hoe moet palliatieve zorg in Nederland geregeld zijn?

Als u hoort dat u niet meer beter wordt, kunt u palliatieve zorg krijgen. Palliatieve zorg is niet gericht op genezing. De zorg is erop gericht klachten en problemen zo veel mogelijk te verminderen of te voorkomen. Hoe voert u het gesprek met uw arts over palliatieve zorg? En wat mag u verwachten van zorgverleners?

Patiëntenfederatie Nederland lanceert vandaag samen met Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) en artsenfederatie KNMG een e-book met informatie over palliatieve zorg. Het e-book sluit aan op de campagne ‘Ik heb te horen gekregen dat ik doodga. Maar tot die tijd leef ik’ van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De informatie in het e-book is bedoeld voor patiënten die palliatieve zorg nodig hebben en hun naasten. De tekst is gebaseerd op het Kwaliteitskader palliatieve zorg. In dat Kwaliteitskader staan de afspraken die vertegenwoordigers van patiënten, naasten, ouderen, zorgverleners en zorgverzekeraars in 2017 hebben gemaakt over goede palliatieve zorg. Patiëntenfederatie Nederland beheert de patiënteninformatie in het e-book. Het e-book is online te vinden en downloadbaar als printversie.

> Ga hier naar het e-book