Eerste aanzet voor toekomstvisie zorg is een feit

Hoe willen mensen met een aandoening in 2030 hun leven leiden en wat is daarvoor nodig? Dat thema stond centraal op onze visieconferentie op 23 mei in Ede. Ruim honderd patiënten en patiëntvertegenwoordigers hebben intensief over deze vragen meegedacht. Voor Patiëntenfederatie Nederland zijn de uitkomsten van belang voor het ontwikkelen van een toekomstvisie op de zorg.

Dit jaar bestaat de Patiëntenfederatie 25 jaar. In dit jubileumjaar wordt samen met leden onder begeleiding van KPMG Health een nieuwe visie ontwikkeld op de toekomst van de zorg. Op 5 november presenteert de Patiëntenfederatie deze nieuwe visie tijdens een jubileumcongres in Beeld en Geluid. De raadpleging van 23 mei staat niet op zichzelf. Dit hele jaar door worden op tal van manieren ervaringen en reacties van patiënten en hun vertegenwoordigers verzameld.

De deelnemers aan de visieconferentie van 23 mei droegen daarvoor waardevolle bouwstenen aan. Met behulp van denkbeeldige personages hebben zij in kaart gebracht hoe de zorg er in de toekomst uitziet.

In groepen werd intensief gesproken over knelpunten en belemmeringen in de zorg. Ook was er volop gelegenheid om met elkaar na te denken wat ervoor nodig is om de wensen en verwachtingen mogelijk te maken.

> Bekijk ook ons themadossier over 25 jaar Patiëntenfederatie