Garandeer mensen verpleeghuiszorg die ze nodig hebben en willen

Mensen moeten nu én in de toekomst er vanuit kunnen gaan dat zij verpleeghuiszorg krijgen die ze nodig hebben en die past bij hun wensen en behoeftes. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die spreekt op 12 februari over verpleeghuiszorg.

In de brief geeft de Patiëntenfederatie aan dat er nog een groot gat bestaat tussen keuze-informatie die (toekomstige) bewoners van een verpleeghuis willen zien en de informatie die er daadwerkelijk is.

Sluit vraag en aanbod van keuze-informatie op elkaar aan

De federatie roept de minister op ervoor te zorgen dat vraag en aanbod van keuze-informatie beter op elkaar aansluiten. Tevens dringt de Patiëntenfederatie er op aan dat mensen zoveel mogelijk terecht moeten kunnen in het verpleeghuis van hun voorkeur. Wie daar geen plek krijgt, is vaker ongelukkig: mensen voelen zich niet thuis of krijgen niet de zorg die ze willen. Ook moeten naasten soms verder reizen dan gewenst als ze op bezoek komen.