Helft van de mensen zoekt geen andere zorgverzekering

Iets meer dan de helft van de mensen onderzoekt niet of er een beter passende zorgverzekering is te krijgen, dan de verzekering die de eigen zorgverzekeraar aanbiedt. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland in het eigen panel. Aan het onderzoek deden ruim zesduizend mensen mee. Van de deelnemers heeft het overgrote deel de nieuwe polis half november ontvangen. Maar 12 procent niet. Van de mensen die de polis al in de bus kregen, heeft bijna tweederde het polisaanbod ook bekeken. Een kwart heeft de polis wel ontvangen, maar nog niet bekeken.

Tevreden

Van de mensen die geen andere polis zoeken, zegt 42 procent dat ze tevreden zijn met de verzekering. Anderen geven aan dat ze bang zijn dat ze niet worden geaccepteerd voor een (aanvullende) verzekering bij een andere zorgverzekeraar. Ze denken dat ze te oud zijn of dat ze worden geweigerd vanwege een chronische aandoening. Die angst is overigens niet terecht.

Voor de basispolis geldt een acceptatieplicht. En voor bijna alle aanvullende verzekeringen geldt geen toelatingsprocedure. Leeftijd en aandoening zijn doorgaans geen reden om een aanvullende verzekering te weigeren. Wel kunnen er soms eisen worden gesteld als mensen een heel uitgebreide tandartsverzekering willen afsluiten. Toch denkt 16 procent dat er voor een aanvullende verzekering wel een gezondheidsverklaring nodig is.

Eigen risico

Uit het onderzoek blijkt dat een op de drie verzekerden niet weet dat het vrijwillig eigen risico elk jaar kan worden aangepast. De helft van de deelnemers is zich bewust dat een collectieve verzekering niet altijd goedkoper hoeft te zijn dan een gewone verzekering.

Advies verzekeraar

In het onderzoek is ook gevraagd of mensen behoefte hebben aan een persoonlijk advies van de zorgverzekeraar. Veertig procent van de mensen stelt dat in de toekomst misschien wel te willen. Dat advies zou dan vooral moeten gaan over het kiezen van een zorgaanbieder of over het samenstellen van de zorgverzekering. Overigens zegt de grote meerderheid van de ondervraagden (79 procent) dat ze nog nooit een persoonlijk advies hebben gekregen. Maar de mensen die wel zo’n advies hebben gekregen waren in grote meerderheid (heel) tevreden. Vijftien procent van de mensen was ontevreden met het advies van de zorgverzekeraar.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!