Leg beter uit waarom medicijn niet beschikbaar is

De onderlinge samenwerking in de medicijnketen kan veel beter. Dat constateert Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die praat volgende week over medicijnen en de tekorten daaraan. Volgens de federatie moeten patiënten weer vertrouwen krijgen in de medicijnen die zij gebruiken en in de manier hoe die medicijnen bij hen komen.

De Patiëntenfederatie wijst erop dat zij eind april een Rondetafelbijeenkomst organiseerde waar alle betrokkenen bij aanwezig waren. Tijdens die bijeenkomst is vastgesteld dat de hele medicijnketen – van grondstoffen- leverancier via fabrikant, groothandel en apotheek – veel te strak is afgesteld. Er hoeft maar iets mis te gaan en de patiënt aan het einde van de keten vist achter het net.

Vertrouwen moet terug

In de brief aan de Tweede Kamer zegt de Patiëntenfederatie dat er twee dingen moeten gebeuren. Alle partijen moeten sneller en beter met elkaar en met patiënten communiceren. Patiënten moeten tijdig goede uitleg krijgen waarom een medicijn niet of tijdelijk niet beschikbaar is. En welke andere medicijnen beschikbaar zijn en hoe die te gebruiken. En als tweede punt stelt de federatie dat partijen beter moeten samenwerken en over de eigen schaduw heen moeten stappen. Zo kunnen ze er samen voor zorgen dat het vertrouwen terugkeert.

IJzeren voorraad

In de brief hernieuwt de Patiëntenfederatie haar verzoek aan de medicijnketen om te zorgen voor een ijzeren voorraad van vier maanden voor medicijnen. Als er voldoende medicijnen op de plank liggen voor vier maanden kunnen kleine problemen in de keten worden opgevangen. Dan krijgen patiënten dus minder vaak “nee” te horen aan de balie van de apotheek.

> Lees hier de brief aan de Tweede Kamer

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!