Lever maatwerk bij vaccinaties

Het komt te veel voor dat mensen uit medische risicogroepen niet de vaccinaties krijgen die ze nodig hebben. En als ze die wel krijgen is er vaak geen duidelijkheid over de vergoeding van de kosten.

Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland aan de Tweede Kamer. De federatie pleit voor maatwerk in het vaccinatiebeleid en extra aandacht voor kwetsbare medische risicogroepen. Iedereen die voor een vaccinatie in aanmerking komt moet die op tijd kunnen krijgen, vindt de federatie.

Uit de brief: “De vaccinatiezorg voor medische risicogroepen is versnipperd en niet efficiënt geregeld. Patiënten en hun behandelaren weten niet altijd dat ze bepaalde vaccinaties via de basisverzekering kunnen krijgen. En een groot deel van de patiënten die wel worden ingeënt ontvangt geen vergoeding uit de basisverzekering. Voor behandelaren is het niet altijd duidelijk waarvoor en wanneer hun patiënt is ingeënt, omdat een overzicht hiervan vaak ontbreekt. Ook bestaan er regionale verschillen in de uitvoering. Dit schept onduidelijkheid voor patiënten en behandelaren, en maakt dat niet alle patiënten in gelijke mate toegang hebben tot de vaccinatiezorg.”

De Patiëntenfederatie pleit daarom voor meer maatwerk in het vaccinatiebeleid.