Maak geen nieuw beleid op basis van oude cijfers

Minister Hugo de Jonge moet geen nieuw beleid maken op basis van oude cijfers. Het is beter dat hij eerst afwacht tot er recente cijfers zijn, voor hij met maatregelen komt om het gebruik van ongecontracteerde zorg in de wijkverpleging aan te pakken. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die spreekt woensdag 11 september over de wijkverpleging.

Partijen willen al langer het gebruik van ongecontracteerde zorg in de wijkverpleging terugdringen. Daarover hebben ze afspraken gemaakt in het hoofdlijnenakkoord voor de wijkverpleging. In plaats van niet-gecontracteerde zorg willen ze dat mensen kiezen voor wijkverpleging die wel is gecontracteerd door zorgverzekeraars. De minister grijpt nu een onderzoek aan met cijfers uit 2018 om te zeggen dat er nog steeds teveel niet-gecontracteerde zorg wordt afgenomen.

Hoofdlijnenakkoord wijkverpleging

De Patiëntenfederatie vindt dat de minister eerst moet afwachten wat de cijfers over 2019 aangeven. In het hoofdlijnenakkoord over de wijkverpleging is afgesproken dat partijen het gebruik van niet gecontracteerde zorg willen ontmoedigen. En die afspraken lijken vruchten af te werpen, aldus de brief. Wetgeving die de keuzevrijheid van patiënten en cliënten beperkt is dan niet nodig.