Maak verpleeghuis klaar voor mensen met beperking

Zijn verpleeghuizen voldoende toegerust om mensen met een aandoening of beperking goede zorg te kunnen leveren? Die vraag stelt Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die praat volgende week over verpleeghuiszorg.

De Patiëntenfederatie stelt dat mensen met een aandoening of beperking dankzij goede zorg een steeds hogere levensverwachting hebben. Zij zullen vaker een beroep doen op verpleeghuiszorg. Denk bijvoorbeeld aan bewoners met een dwarslaesie of specifieke spierziekte. Het is voor hen van groot belang dat kennis met betrekking tot hun aandoening en/of beperking aanwezig is in het verpleeghuis waar zij (gaan) wonen.

Die kennis is nu mogelijk onvoldoende aanwezig in de verpleeghuiszorg. De sector moet zich voorbereiden op specifieke bewonersgroepen, “zodat ook zij toegang hebben tot passende zorg en ondersteuning. Bij voorkeur in de nabije omgeving”, aldus de Patiëntenfederatie.

> Lees hier onze brief aan de Tweede Kamer