Nieuwe informatiekaart over zorg tijdens corona
De coronazorg vraagt op dit moment weer veel aandacht. Dan kan het zijn dat de zorg die jij als patiënt zou krijgen, wordt uitgesteld naar een later tijdstip.
Allereerst blijft het belangrijk om bij gezondheidsklachten contact op te nemen met je (huis)arts of zorgverlener. Ook al kan niet alle zorg op de gebruikelijke manier doorgaan.
Zorgverleners proberen zo goed mogelijk iedereen te helpen maar waar kun je als patiënt wellicht mee te maken krijgen en welke opties zijn er dan?
Als jouw zorg wordt uitgesteld dan zijn er de volgende mogelijkheden
- Je wacht totdat je zorgverlener je kan helpen.
- Je overlegt met de zorgverlener waar je eventueel sneller geholpen kan worden.
- Je neemt contact op met je zorgverzekeraar en stelt de vraag: waar kan ik het snelst geholpen worden?
- Of, waar het kan, zal hulp via telefoon of computer geboden worden (digitale zorg).
Meer uitleg hierover staat in de nieuwe informatiekaart. Deze kaart is een vervolg op de informatiekaart die we dit voorjaar hebben gepubliceerd.
De informatiekaarten zijn tot stand gekomen in samenwerking met de Patiëntenfederatie, de Federatie van Medisch Specialisten en de Landelijke Huisartsen Vereniging, Zorgverzekeraars Nederland, het RIVM en het ministerie van VWS.
-
pdf, 81 kB