Helpt u NHG-standaarden en behandelrichtlijnen ontwikkelen?

Bij de ontwikkeling van NHG-standaarden en behandelrichtlijnen door het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) is patiëntenparticipatie gewenst. Hierover hebben NHG en Patiëntenfederatie Nederland afspraken gemaakt. De mate van participatie kan verschillen, afhankelijk van de inhoud van de standaard.

Sinds 2019 wordt door het NHG een jaarlijks budget beschikbaar gesteld voor het waarborgen van het patiëntenperspectief in haar standaarden en richtlijnen, zoals is bepaald in het Hoofdlijnenakkoord (HLA) Huisartsenzorg. Patiëntenorganisaties kunnen bij Patiëntenfederatie Nederland aanvragen indienen om aanspraak te maken op een deel van dit budget. Daarvoor is een format ontwikkeld, dat hieronder is te vinden.