Openheid rondom ziekenhuiskosten is goede zaak

Patiëntenfederatie Nederland vindt het een goede zaak dat zorgverzekeraar CZ bekend maakt wat de prijs is van behandelingen in verschillende ziekenhuizen. “Nu de andere zorgverzekeraars nog”, zegt de Patiëntenfederatie.

Maar alleen informatie over de prijs van operaties is niet genoeg, vindt de Patiëntenfederatie. Er moet ook zicht zijn op de kwaliteit van de behandeling. “Het is fijn dat je weet dat een knieoperatie in het ene ziekenhuis 1200 euro kost, terwijl het andere maar 350 vraagt, maar je kunt er weinig mee. Pas als je weet wat de kwaliteit is van de operatie kun je echt vergelijken”, aldus de Patiëntenfederatie.

Ze roept zorgverzekeraars en ziekenhuizen op om die kwaliteitsinformatie ook openbaar te maken. “Die informatie is er. Ziekenhuizen weten wat ze goed doen in vergelijking met andere ziekenhuizen en wat niet. En zorgverzekeraars weten waar het goed gaat en waar het vaak wat langer duurt voor een patiënt helemaal is geholpen. Dat is informatie die voor de patiënt van belang is”, stelt de Patiëntenfederatie.

De kwaliteitsinformatie van ziekenhuizen en zorgverzekeraars kan samen met de informatie op ZorgkaartNederland een goed beeld geven van de kwaliteit en de kosten van de zorg, aldus de Patiëntenfederatie.