Otwin van Dijk (42) nieuwe voorzitter Raad van Toezicht Patiëntenfederatie Nederland

Otwin van Dijk is per 1 januari 2018 de nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van Patiëntenfederatie Nederland. Van Dijk (42) is burgemeester van de gemeente Oude IJsselstreek. Hij zat van 2012 tot 2016 voor de PvdA in de Tweede Kamer en was daarvoor zeven jaar wethouder in Doetinchem.
Otwin van Dijk volgt Gerdi Verbeet op die vijf jaar voorzitter van de Raad van Toezicht was.

De Raad van Toezicht en directeur-bestuurder Dianda Veldman zijn blij met de nieuwe voorzitter. Dianda Veldman: “Ik kijk er naar uit met Otwin samen te werken. Hij weet zich als geen ander sterk te maken voor de patiënt. Samen met hem kunnen we de zorg nog beter maken.”

De nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht heeft ruime ervaring in de politiek en het maatschappelijk domein. Door zijn nevenfuncties kent hij het sociaal domein en de zorg van binnenuit. Hij is bovendien iemand die partijen en mensen weet te verbinden.
Als ervaringsdeskundige (Otwin van Dijk zit sinds zijn 18e in een rolstoel) is hij zeer betrokken bij de patiënten- en cliëntenbeweging. Tijdens zijn Kamerlidmaatschap heeft hij zich sterk gemaakt voor het VN verdrag voor rechten van mensen met een beperking.

Zelf zegt Otwin van Dijk: “Een sterke patiëntenbeweging is nodig. Een van de grote opgaven de komende tijd is het versterken van de positie van patiënten en cliënten. Als Tweede Kamerlid heb ik mij daar ook hard voor gemaakt. Patiënten en cliënten hebben meer zeggenschap gekregen. Dat is echter niet alleen nodig op individueel niveau, ook collectief moet dat worden versterkt. In de driehoek zorgorganisaties (curatieve en langdurige zorg), financiers (overheden en zorgverzekeraars) en patiëntenorganisaties zijn de laatste momenteel vaak helaas nog de zwakste partij. Dat moet veranderen. Het gaat immers allemaal om hén.”