Patiënt wil meer duidelijkheid van fysiotherapeut

Patiënten zijn over het algemeen redelijk tevreden over hun fysiotherapeut. Toch zegt een op de tien patiënten dat hij of zij te weinig behandelingen heeft gehad. En maar een op de drie is tevreden over het aantal behandelingen. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder ruim drieduizend mensen.

Directeur Dianda Veldman: “Er is geen enkele reden voor fysiotherapeuten om nu tevreden achterover te leunen. We zien dat patiënten behoefte hebben aan duidelijkheid over de aard en de duur van de behandelingen. Die is er nu niet. Bovendien willen patiënten ook weten hoe goed hun therapeut is. Ook die informatie ontbreekt.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat patiënten vinden dat zij samen met de behandelaar moeten kunnen beslissen over doorgaan of stoppen met de behandeling. Nu zijn patiënten soms ontevreden omdat hun behandeling naar eigen zeggen te vroeg is gestopt. Vaak komt dat omdat de zorgverzekering niet meer behandelingen vergoedt.

Dianda Veldman: “Zorgverzekeraars moeten daar gewoon veel duidelijker informatie over geven. Wat hebben ze ingekocht voor de patiënt.”

De Patiëntenfederatie roept fysiotherapeuten op om vooraf aan patiënten te laten weten hoe lang een behandeling ongeveer gaat duren en of de behandeling kan worden afgemaakt.