Patiënten willen klare taal over zorgpolis
Patiënten en cliënten in de zorg willen af van onduidelijke namen voor zorgpolissen. Op dit moment kunnen verzekerden kiezen uit drie soorten polissen: natura, restitutie en combinatiepolis.
Maar bijna niemand begrijpt waar die polissen voor staan. De naam is te ingewikkeld en de inhoud van de polis vaak ook. Dat schrijven Patiëntenfederatie Nederland en het LOC (Landelijk Overleg Cliëntenraden) aan de Tweede Kamer. Die spreekt half april over de zorgverzekeringswet.
Namen zijn hinderpaal
Volgens de brief zijn de namen van de polissen voor veel mensen een hinderpaal bij het kiezen van een zorg verzekering. “Wat opvalt is dat de begrippen ‘natura’, ‘restitutie’ en ‘combinatiepolis’ een hinderpaal blijven voor het maken van een afweging. Dat geldt voor veel mensen, niet alleen voor de 2,5 miljoen mensen die laaggeletterd zijn.” Vaak is ook onduidelijk met welke zorgaanbieders de zorgverzekeraar een contract heeft. Mensen hebben daardoor onvoldoende informatie om te kiezen voor een passende verzekering.
Intuïtievere benaming
De organisaties staan niet alleen. Ook de Autoriteit Consument en Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit vinden de terminologie onduidelijk. Zij vinden dat de termen ‘naturapolis’, ‘restitutiepolis’ en ‘combinatiepolis’ een duidelijkere en intuïtievere benaming moeten krijgen die door alle partijen op de zorgverzekeringsmarkt op dezelfde manier zou moeten worden gebruikt en uitgelegd.
Patiëntenfederatie en LOC willen dat de minister in samenspraak met hen en de zorgverzekeraars begrijpelijke namen kiest voor de zorgpolissen. En dat zorgverzekeraars in de maand november bekend maken welke zorgverleners gecontracteerd zijn vanaf januari.
-
pdf, 259 kB
Maart 2019