Patiëntenfederatie is blij dat ASN-bank stopt met beleggen in deel farmaceutische bedrijven

ASN-bank stopt met beleggen van het vermogen in een groot deel van de farmaceutische bedrijven. Volgens de bank voldoen de bedrijven niet aan de hoge eisen van ethische bedrijfsvoering en het veilig ontwikkelen van medicijnen.

Patiëntenfederatie Nederland is blij met dit initiatief. In een brief aan de bank schrijft directeur Dianda Veldman: “Uw standpunt verdient navolging van andere institutionele beleggers. Want nog te vaak zijn farmaceutische bedrijven betrokken bij onethisch handelen, omkoping van functionarissen en ongezonde bedrijfsvoering. En te vaak komen medicijnen op de markt voor prijzen waarvan de afnemer alleen maar kan raden hoe ze tot stand zijn gekomen. Meer druk van beleggers kan leiden tot meer transparantie bij de farmaceutische industrie.”