Patiëntenfederatie partner van eHealthweek

Van 20 tot en met 26 januari 2018 organiseren het ministerie van VWS en ECP l Platform voor de Informatie Samenleving, de eHealthweek. Het doel van deze week is zoveel mogelijk mensen bewust maken van de mogelijkheden van eHealth. Allerlei zorginstellingen, bedrijven, patiëntenorganisaties, maatschappelijke initiatieven, onderwijsinstellingen en overheden organiseren in deze week een eHealth activiteit. Patiëntenfederatie Nederland is partner van de eHealthweek en zet in deze week patiëntenparticipatie in eHealth centraal.

Patiëntenparticipatie op ICT&Health conferentie
Patiënten betrekken bij de ontwikkeling van eHealth lijkt een open deur. Wie anders dan patiënten zelf kunnen toetsen of eHealth aansluit bij hun wensen en behoeften? Toch is patiëntenparticipatie nog niet vanzelfsprekend.

Directeur van Patiëntenfederatie Nederland Dianda Veldman ‘Patiënten zijn goed in staat om vanuit hun patiënt zijn te reflecteren en te adviseren over haalbaarheid en bruikbaarheid van eHealthtoepassingen. En daarnaast is het betrekken van patiëntenorganisaties van onmisbare waarde.’ Waarom? Omdat patiëntenorganisaties weten wat patiënten willen. En die kennis is onmisbaar om een goed eHealth-product te kunnen maken dat deel kan worden van de dagelijkse routine van patiënten.

Daarnaast hebben patiëntenorganisaties een breed netwerk in het zorgveld. Ze lobbyen in Den Haag, bij zorgverzekeraars of bij zorgaanbieders en spelen daardoor vaak een belangrijke rol bij het vinden van maatschappelijke partners en financiers voor eHealth. Tijdens de ICT&Health conferentie op 26 januari laat Patiëntenfederatie Nederland samen met andere patiëntenvertegenwoordigers graag zien waarom het betrekken van patiëntenorganisaties belangrijk is. En ook hoe je dat moet doen. Met als doel: eHealth werkend te krijgen!

> Kijk hier voor meer informatie over de eHealthweek
> Kijk hier voor meer informatie over de ICT&Health conferentie