Patiëntenfederatie presenteert visie op zorg in 2030

Dé patiënt bestaat niet, maar één eigenschap hebben alle mensen gemeen: het streven naar een goed en betekenisvol leven. Dat stelt Patiëntenfederatie Nederland in haar visie op de zorg in 2030. De visie heet “Meer mens, minder patiënt”.

De federatie voerde eerder dit jaar met haar leden en andere mensen uit het zorgveld gesprekken over de toekomst van de zorg. Als tijdstip is het jaar 2030 gekozen. Ver genoeg weg om soms te kunnen dagdromen van goede zorg, dichtbij genoeg om met beide benen op de grond te blijven staan.

Rode draad in de visie is de zelfbeschikking van de patiënt. Hij heeft de regie. Uit de visie: Ik voel me verantwoordelijk voor mijn eigen leefstijl en gezondheid. Via persoonlijke adviezen en eerlijke informatie krijg ik concrete handvatten om daar actief aan te werken.

Uiteindelijk is er een visiestuk uitgekomen waarin vijf zaken centraal staan in 2030.

De vijf van de patiënt in 2030

In 2030:

1 is het voor mij gemakkelijk om gezond te leven;
2 is alles voor mijn gezondheid binnen mijn bereik;
3 draait de zorg om de kwaliteit van mijn leven;
4 leef ik zelfstandig én sta ik er niet alleen voor
5 heb ik toegang tot de allerbeste zorg.

> Lees meer op onze Visiepagina