Patiëntenfederatie wil graag snel in gesprek met nieuwe bewindslieden VWS

Patiëntenfederatie Nederland wil graag snel in gesprek met de drie nieuwe bewindslieden van het ministerie van VWS. In brieven aan de ministers Kuipers en Helder en staatssecretaris Van Ooijen noemt directeur Dianda Veldman een aantal thema’s waarover de federatie graag met de bewindslieden meedenkt en in gesprek gaat.

Het gaat om zaken als langer thuis kunnen wonen, Samen Beslissen, invoering van persoonlijke gezondheidsomgevingen, de juiste zorg op de juiste plek, preventie om uitval door ziekte of verergering van ziekte te voorkomen en passende zorg die uitgaat van wat de patiënt nodig heeft en wil.

Tegelijk vraagt de Patiëntenfederatie om een ruimhartiger financiering van de patiëntenbeweging. De zorg vraagt steeds meer Ervarings­deskundigheid van de patiëntenbeweging, maar die vraag neemt zo hard toe dat de grenzen van wat de beweging kan bieden in zicht komen. Daarom is meer financiële armslag nodig, aldus Dianda Veldman.