Patiëntenfederatie wil masterplan voor kwetsbare ouderen

Er moet snel een masterplan komen voor kwetsbare ouderen. Te vaak belanden ouderen in het ziekenhuis omdat er nergens anders opvang is. Dat is niet nodig. Maar om daar iets aan te doen moeten alle betrokkenen samenwerken. “Laat de vraag naar zorg leidend zijn en niet de vraag wie wat gaat betalen.”

Dat zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland. Ze reageert daarmee op de operatiestop van twee Limburgse ziekenhuizen. Die kunnen niemand meer opereren omdat de bedden vol liggen. Dat komt omdat er een uitbraak van het noro-virus is, maar ook omdat teveel ouderen in het ziekenhuis liggen omdat er geen doorstroming naar verpleeghuizen plaats heeft.

Dianda Veldman: “Dat is te gek voor woorden. Mensen willen vaak helemaal niet naar het verpleeghuis. Er moet opvang komen voor mensen die te goed zijn voor het ziekenhuis, maar nog niet alleen naar huis kunnen. Ik roep alle betrokkenen op om daar met ons aan te gaan werken. Huisartsen, zorgverzekeraars, wijkverpleegkundigen, gemeenten en ziekenhuizen moeten samen dit probleem aanpakken. Er komen steeds meer kwetsbare ouderen. We willen met zijn allen dat die zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Maar dat moet wel mogelijk zijn. Dan moet er ook opvang zijn als het thuis even niet goed gaat. En dan gaat het niet om de vraag wie die hulp gaat betalen, maar om de vraag hoe we deze mensen zo goed mogelijk helpen. De vraag uit welk potje dat moet worden betaald is van later zorg.”