'Raak niet in paniek om slecht verpleeghuis'

Mensen van wie de vader, moeder of partner woont in een verpleeghuis dat van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) een onvoldoende krijgt, hoeven niet in paniek te raken of overhaaste beslissingen te nemen. Kijk eerst eens wat er precies aan de hand is. En weet dat het vaak kwetsbare mensen zijn in het verpleeghuis. Die moet je niet zomaar verkassen.

Dat zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland in een reactie op de lijst van slechte of minder goede verpleeghuizen die staatssecretaris Van Rijn dinsdag naar de Tweede Kamer stuurde.

Dianda Veldman: “Gebruik je verstand. Als je een niet-pluisgevoel hebt, kijk dan hoe het gaat met je vader of moeder. Ga in gesprek met de cliëntenraad. Vraag de directie wat ze doet om de zorg te verbeteren. En als je dat niet zelf kunt of aandurft, vraag dan om onafhankelijke cliëntondersteuning. Daar heb je recht op. ”

> Kijk hier op de site van ZorgbelangNederland.nl voor meer info over onafhankelijke cliëntondersteuning

Wie let op wat
De Patiëntenfederatie wijst er op dat de Inspectie op andere zaken let dan bewoners in een tehuis. De bewoners vinden het vooral belangrijk dat er tijd en aandacht voor hen is. De Inspectie let op het naleven van procedures en afspraken en kijkt naar hygiëne en medicijnbewaking.“Dat zijn ook belangrijke zaken, want dan gaat het om de veiligheid van de patiënt. Maar dat zie je niet als je in een tehuis woont. Dan heb je vooral te maken met bejegening. Die moet ook goed zijn”, zegt Dianda Veldman.

Openbaarheid is goed
Volgens de Patiëntenfederatie moeten alle verpleeghuizen de beoordeling door de Inspectie op hun website zetten. De Patiëntenfederatie zet alle rapporten van de Inspectie ook op de website ZorgkaartNederland.nl. Daarop staan al 52.000 waarderingen van bewoners van verpleeghuizen. Dianda Veldman: “Dat geeft aan hoe bewoners zich voelen. Als de gegevens van de Inspectie er ook bij staan, kun je op één website zien hoe de huizen kwalitatief zijn en hoe de bewoners zich voelen. Dan kun je echt een keuze maken. De cliënt is gebaat bij openbaarmaking van alle resultaten. Dat komt de zorg ten goede.”

> Zie ook 'Verpleeghuis moet veilig zijn'