Regelen van zorg kost zeeën van tijd

Mensen die zorg en ondersteuning ontvangen, zijn soms meer tijd kwijt aan het regelen daarvan, dan de uren die ze ondersteuning krijgen. Zeven van de tien mensen zijn per week minstens een uur kwijt aan al het geregel, en bijna vier op elke tien zijn zelfs twee uur of meer kwijt aan administratieve rompslomp. Mensen met een persoonsgebonden budget geven aan gemiddeld 2 tot 4 uur per week kwijt te zijn aan administratie. En er zijn ook mensen die acht uur per week besteden aan het regelen van zorg en ondersteuning. Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF, samen met het Landelijk Platform GGz, Ieder(in) en Per Saldo.

De Tweede Kamer praat vandaag over de administratieve lastendruk voor mensen met zorg. Directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie NPCF heeft een boodschap voor de Kamer: “Dit is een onthutsend rapport. Mensen zouden niet telkens weer opnieuw hun verhaal moeten hoeven doen om zorg te krijgen. Dat kan eenvoudiger. Daar moet echt goed naar worden gekeken. Ik roep de Kamer op om dit nu voor eens en voor altijd te regelen .”

Het gaat eigenlijk overal stroef, zo blijkt uit de 2.434 reacties, die in november binnenstroomden. In de jeugdhulp zegt 76 procent van de mensen die reageren dat ze moeilijkheden hebben. Van de mensen die begeleid wonen ervaart 66 procent administratief gedoe en van mensen die tijdelijk in een instelling verblijven 67 procent. Aanvragen van een hulpmiddel en vervoer is ook al niet eenvoudig. Hier zegt 58 procent van de mensen last te hebben van teveel regeltjes.

In het onderzoek geven mensen aan hoe lastig het is om de zorg te krijgen die ze nodig hebben. “Het grote probleem is dat alles telkens weer opnieuw moet.” Een ander: “Het bekende van het kastje naar de muur sturen.” 29 procent van de deelnemers vraagt bij het aanvragen om hulp van anderen.

Mensen die ziek zijn of een beperking hebben, geven aan dat ook het regelen van huisvesting, werk en inkomen, onderwijs en verzekeringen lastig is en gepaard gaat met veel administratieve rompslomp.

> Kijk hier voor het item met Corina Heijtstek in Kanniewaarzijn van 12 januari (even doorschuiven naar 23:00 voor het item).