Schrappen in regels kan, maar verlies de patiënt niet uit het oog

Ook Patientenfederatie Nederland vindt dat overbodige regels in de zorg geschrapt kunnen worden zodat zorgverleners meer tijd voor de patiënt krijgen. Maar het moet niet zo zijn dat inzicht in de kwaliteit van de zorg voor patiënten verdwijnt omdat zorgverleners niet meer hoeven te registreren wat ze met patiënten doen. En patiëntervaringen moeten goed worden bijgehouden.

Net als zorgverleners gaat de Patientenfederatie met Ieder(in) en Mind bekijken welke regels weg kunnen voor patiënten en welke behouden moeten blijven. Want ook patiënten hebben last van overbodige regels. Het sectorplan Vermindering regeldruk patiënt moet voor eind april klaar zijn.

Veel mensen ervaren het aanvragen van zorg en ondersteuning als (zeer) moeizaam. Dat geldt vooral voor het aanvragen tijdelijk verblijf in een instelling en begeleid wonen. Dat komt doordat mensen veel formulieren moeten invullen en vaak veel moeten bellen om de zorg en of ondersteuning die zij nodig hebben te organiseren. Daarnaast geeft één op de drie mensen aan dat zij steeds weer andere instanties moeten bellen om zorg te regelen.

De helft van de mensen die zorg of ondersteuning krijgen, is een uur of meer per week kwijt aan het regelen van hulp. Eén op elke vijf is een tot twee uur per week kwijt aan het geregel. Er is zelfs een kleine groep die tot acht uur per week nodig heeft om alle zorg te regelen. Dat blijkt uit eerder gezamenlijk onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland, Mind, Ieder(in) en Per Saldo.